nieuws

Schuim koud asfalt onder controle

bouwbreed Premium

Koud geproduceerd steenslag-asfaltbeton met uitgefreesd asfalt en schuimbitumen kan een constructie opleveren met betere civieltechnische eigenschappen dan van vergelijkbaar warm asfalt.

‘Mengsel heeft betere civieltechnische eigenschappen dan huidige warme asfalt’

Dat stelt Ralph Venema, sales manager specials bij Esha Infra Solutions uit Groningen. Hij heeft het over BSM-Foam, een koud asfaltmengsel ontwikkeld door ingenieursbureau InVra plus, Meng Techniek Nederland en Esha Infra Solutions.

“Het asfalt wordt met één machine gefreesd, gemengd en weer aangebracht. We hebben veel proefvakken uitgevoerd”, aldus Venema. “Marshall-testen komen uit op waarden rond 19.000 Newton. Dat wijst op een betere stabiliteit dan van warm steenslagasfalt, met waarden van 7500 tot 8000 Newton. Daarbij blijft BSM-Foam flexibel. We hebben wel wat cement toegevoegd, maar ook een component die een te grote stijfheid voorkomt.”

Volgens Venema is BSM-Foam vaak goedkoper dan warm steenslagasfalt. “Dat is van het project afhankelijk. Als er een teerhoudende laag in het bestaande asfalt zit, moet die verwijderd worden. Of als een landweg niet alleen vernieuwd, maar ook verbreed wordt, moet een cunet gegraven worden. Dat maakt een project duurder. Het hangt ook van de slijtlaag af. We bieden veel varianten aan.” Hij geeft als voorbeeld een project van 23.000 vierkante meter, dat 250.000 euro goedkoper kon worden uitgevoerd met BSM-Foam dan met warm steenslagasfalt.

Venema verklaart de goede civieltechnische eigenschappen uit het gebruik van een component die het oude bitumen verjongt. Het is een component die ook in Pentac voorkomt, waarmee zeer open asfaltbeton (zoab) wordt verjongd.

Schuimfase onder controle

Evert de Jong, woordvoerder van de Vakgroep Bitumineuze Werken (VBW) uit Zoetermeer, stelt dat bij BSM-Foam de schuimfase beter onder controle is. “Bij het schuimen vergroot het volume. Het gaat erom dat het schuim minder snel inzakt. Dat is de clou.”

Volgens De Jong is het principe van koud asfalt niet nieuw, maar nemen alle aannemers kleine stappen waardoor het product beter wordt. “Esha Infra Solutions heeft zo’n stap gezet. Het verjongingsmiddel wordt al zo’n vijftien jaar gebruikt.”

Venema en De Jong benadrukken beiden dat de koude productie een grote reductie van de CO 2-emissie oplevert. Die neemt bij BSM-Foam nog toe door het 100 procent hergebruiken van het oude asfalt. Dat alles komt de duurzaamheid ten goede.

Reageer op dit artikel