nieuws

Omzet van doe-het-zelfzaken daalt voor zesde jaar op rij

bouwbreed Premium

Doe-het-zelfzaken zagen hun omzet het afgelopen jaar met 7 procent dalen. Het was voor de retailers het zesde jaar van krimp op rij. Bouwmarkten die niet bij één van de ketens zijn aangesloten hadden het het zwaarst.

Sinds 2008 nam de omzet van de doe-het-zelfzaken met 25 procent af, blijkt uit de visie op doe-het-zelfartikelen van ABN Amro. De hardste klappen vielen in 2013 bij de speciaalzaken in ijzerwaren en verf & behang, met een omzetdaling van respectievelijk 10,4 en 9 procent. De bredere georiënteerde bouwmarkten winnen juist marktaandeel.

Het aantal online-aankopen zat het afgelopen jaar flink in de lift. De online-aankopen van huis & tuinartikelen groeiden met 13 procent. De totale online-uitgaven komen uit op 180 miljoen euro, 5,6 procent van de totale omzet van doe-het-zelfzaken in 2013.

Meer dan de helft van de 2305 doe-het-zelfzaken is aangesloten bij een keten. Deze winkels presteren over het algemeen beter omdat zij goedkoper kunnen inkopen, signaleert ABN Amro. Zo’n 80 procent van de bouwmarkten en breedpakketzaken is aangesloten bij een keten. De drie grote partijen – DGN, Intergamma en Maxeda – beheersen samen 95 procent van deze markt. Zij zijn onder meer bekend van de formules Gamma, Praxis en Multimate.

Reageer op dit artikel