nieuws

’Met Betonkanorace bereiken we een groot aantal studenten’

bouwbreed Premium

Beton lijkt geen voor de hand liggende grondstof om een rank vaartuig als een kano uit samen te stellen. Maar de jaarlijkse Betonkanorace wijst uit dat er wel degelijk snelle vaartuigen zijn te construeren van een materiaal dat vooral bekendheid geniet voor zwaardere bouwconstructies. De kanorace brengt technische studenten in aanraking met de vrijwel oneindige gebruiksmogelijkheden van beton. En dat is exact de reden waarom de Betonvereniging al ruim een kwart eeuw optreedt als sponsor.

Decor van de race, die elk jaar op een andere waterrijke plaats in Nederland wordt gehouden, is dit keer het Schelfhorstpark in Almelo. Daar laten zo’n driehonderd studenten van technische opleidingen uit binnen- en buitenland op zaterdag 31 mei door henzelf ontworpen vaartuigen te water. Frens Pries, jurylid en directeur van de Betonvereniging, zal vanaf de kant belangstellend toekijken. Het tafereel is de moeite waard, weet hij van vorige afleveringen. ‘‘Sommige kano’s zinken bij de eerste aanraking met het wateroppervlak, andere schieten als een pijl door het water.’’

In de beginjaren had de race vooral een sociaal doel als kennismakingsmiddel voor studenten. Tegenwoordig gaat het er vooral om het materiaal onder de aandacht te brengen. Want de kennis van beton is onder veel mbo- en hbo-studenten bedroevend, zegt Pries: ‘‘De materialenkennis is gemarginaliseerd in het curriculum. Veel opleidingen schenken meer aandacht aan de proceskant dan aan de materialenkant.’’

De Betonkanorace toont zich een effectief middel om deze kenniskloof te helpen dichten. ‘‘Aangemoedigd door gemotiveerde docenten, ontdekken de deelnemers hoe inspirerend werken met beton kan zijn. Ze zijn maanden bezig met het bedenken van het ontwerp, het mengsel en de wapening. Ze zijn enthousiast en leergierig. Als hun kano het eerste jaar te zwaar blijkt, verschijnen ze het volgende jaar met een verbeterde versie aan de start. ‘‘Uit de overzichten blijkt ook dat zich elk jaar meer studenten aanmelden. ‘‘We bereiken een flink deel van elke jaargang’’, stelt Pries tevreden vast.

De ultieme betonkano is ook na een kwart eeuw nog niet gebouwd en het is maar de vraag of dat ooit wél zal gebeuren. Want het materiaal blijft zich ontwikkelen, zegt Pries, telkens ontstaan nieuwe mogelijkheden.

Sponsoring van de Betonkanorace past de Betonvereniging, die kennisoverdracht als belangrijkste missie heeft, als een handschoen. Pries: ‘‘We slagen er op deze manier in studenten in contact enthousiast te maken voor het materiaal. Daarnaast leren ze het bedrijfsleven en de meest sophisticated mengsels kennen. Doordat ze er op school hun medestudenten over vertellen, heeft de race ook nog eens een geweldige spinoff.’’

Reageer op dit artikel