nieuws

Machinist ziet meteen of wals ondergrond voldoende verdicht

bouwbreed Premium

Een ‘intelligente’ funderingswals meet zelf of de ondergrond van de toekomstige rondweg ‘De Haak om Leeuwarden’ voldoende is verdicht.

Volker Wessels-onderneming KWS Infra zet de ‘intelligente’ funderingswals als proef in bij het wegenbouwproject in Leeuwarden. De machinist ziet al rijdend hoeveel keer hij over een sectie is gereden en hoeveel de draagkracht van de bodem is verbeterd per walsovergang. De aannemer krijgt op deze manier meer zicht hoe de stijfheid van de ondergrond is opgebouwd.

De 12-tons funderingswals meet de draagkracht van de ondergrond door middel van een trillende walsrol, zegt Anne Koudstaal van KWS Infra. In de rol is een sensor gemonteerd die de draagkracht van de ondergrond meet. De machinist kan zelf een waarde voor de draagkracht instellen. De meetwaarden worden via een modem verstuurd naar onder andere de machinist en de kwaliteitbewaker op kantoor of in de keet.

De machinist ziet ‘real time’ en de kwaliteitsbewaker met een kleine vertraging hoe de rol bij elke walsgang de bodem verdicht. Het beeldscherm van een smartphone, tablet of laptop geeft de ontwikkeling van de draagkracht door middel van verschillende kleuren weer. Groen leert op welke plekken de draagkracht voldoende is; rood geeft aan waar de wals nog een paar keer heen en weer moet rijden. Walsmachinist Erik Vetter van KWS Infra: “Walsen wordt op deze manier net als het inkleuren van een kleurplaat; je moet ervoor zorgen dat het helewerkvak op je scherm de juiste kleur krijgt.”

Universeel

Sitech-nl monteerde de benodigdheden op de funderingswals. De leverancier uit Asten deed dat met een gps-bol, een modem en een sensor; allemaal producten van Trimble. “Een universeel systeem”, noemt Koudstaal het, want het is niet gebonden aan het merk en type van een funderingswals.

De signalen zijn door middel van gps-coördinaten terug te leiden naar een specifieke plek op de locatie. Op termijn denkt KWS Infra de metingen in het projectdossier op te slaan zodat bijvoorbeeld de opdrachtgever ze later nog eens kan doornemen, zegt Koudstaal. “In deze proef bewaren we de metingen voor eigen gebruik.” Controlemetingen moeten uitwijzen of de digitale waarden overeenkomen met de werkelijkheid.

De Universiteit Twente deed eerder met het samenwerkingsverband Aspari onderzoek naar het ‘intelligent’ verdichten van asfalt. De elektronica voorkomt dat te veel of te weinig wordt gewalst bij een te hoge of een te lage temperatuur.

Reageer op dit artikel