nieuws

‘Industrieel maatwerk op weg naar volwassenheid’

bouwbreed Premium

Cobouw geeft de komende weken het woord aan een aantal sprekers die deelnemen aan de Cobouw Excellence-bijeenkomsten. Vandaag: Peter Fraanje, directeur Nederlands Verbond Toelevering Bouw. Zijn stelling: door legolisering kan sneller en duurzamer worden gebouwd en kunnen faalkosten sterk worden gereduceerd.

“Als je uit kleine elementen een groot geheel maakt, kan dat met eindeloos veel variatie. Kijk naar de Scania-fabriek in Zwolle. Daar worden vrachtauto’s precies op maat voor de klant geassembleerd. Met één chassis en een totaal wisselende opbouw. Daar gaan we in de bouw ook naartoe. Steeds beter, professioneler en klantgerichter. En foutloos, de faalkosten kunnen fors naar beneden. In de jaren zeventig is er ook industrieel gebouwd, zo’n 150.000 woningen per jaar. Maar daarbij werd vooral vanuit de productie gedacht. Nu staat de klant centraal. De crisis helpt wat dat betreft: die dwingt iedereen na te denken over zijn product. Dat hoort bij een volwassen industrie.”

Hoe ziet het bouwen van de toekomst eruit?

“Dat gebeurt in de fabriek, vrachtauto’s zet je ook niet op de oprit in elkaar. Je kunt er preciezer ontwerpen, met nauwe toleranties. Ook metselen kan in de fabriek, prefab kan er zo traditioneel uitzien als de klant wil. Door de grote rendementsverbetering gaan de productiekosten omlaag, waardoor innovaties ook meer kans krijgen.

Omdat we nu op de bodem zitten van de bouwproductie, verwacht ik dat deze vorm van bouwen een grote vlucht gaat nemen. Als de vraag aantrekt, zijn deze bedrijven klaar om snel te leveren. Ook op lastige locaties midden in de stad waar de grootste opgave ligt. Daar draait het om logistiek, bouwsnelheid en minimale overlast over de dichtbebouwde omgeving.”

‘Legolisering’ voorspelden ze twintig jaar geleden toch ook al?

“Ja, maar die toekomst is nu dichtbij. De nieuwe generatie die nu op de woningmarkt komt, heeft geen zin om een jaar op een nieuw huis te wachten. En al helemaal niet om vooruit te betalen zodra er een heipaal de grond in gaat. Zij redeneren ook niet vanuit techniek en bezit, maar vanuit prestaties. De nieuwe generatie wil gemak en comfort tegen een aantrekkelijke prijs per maand: zorgeloos wonen all-in.”

Wat is de grootste hindernis?

“Vooral de cultuur. We denken vanuit locatie en ontwerpen daarop een woning. Een volwassen industrie verkoopt de woning als een product en wonen als een dienst. Met garanties op prestaties, net als in de auto-industrie. Cruciaal is dat bouwers inzetten op co-makerschap met de industrie. Je kunt wel prefabriceren en bimmen, maar als we niet echt samenwerken, komen we nooit tot slimme standaarden. Ballast Nedam bijvoorbeeld levert samen met co-makers IQ-woningen in vele gedaanten. Industrieel maatwerk noemen we dat. En er zijn meer hoopgevende initiatieven. Een ommekeer in de aanbestedingscultuur ten slotte is ook belangrijk. Laat meer aan bedrijven en burgers over. Overheden zouden meer moeten uitgaan van de vraag wat kan, niet van wat wel en niet mag. Geef bouwers en industrie de ruimte om binnen de randvoorwaarden een oplossing te vinden en je komt tot veel meer innovatie. Dat klinkt als science-

fiction, maar is het niet.”

kaderkop

Cobouw Excellence 2014 (13.00-18.30 uur) vindt plaats op dinsdagmiddag 15 april in Houten, dinsdagmiddag 13 mei in Eindhoven en donderdagmiddag 22 mei in Zwolle.Naast een presentatie van urban innovator Peter Savelberg zijn er parallelsessies met verschillende sprekers:Trends & Innovaties in hetbouwproces:Nico Vos (Xella), Johan van Rozen­daal (Berkvens Deursystemen), Ala Hussin en Dennis Kilsdonk (Rockwool).Introductie ketensamenwerkingin de praktijk:Ferry van Wilgenburg (BouwKetens.NL), Margaret Zeeman, (Jutphaas Wonen), Wim van As (A3 Architecten), Bart Eissens (Sigma Coatings).Technische duurzaamheid:Maarten Buijs (PPG Coatings), Ben Jansen (Xella), Hans Spronken & Frank Bod (Rockwool), Hans van den Tillaart (Leenders Architecten),Directe rendementsverbetering:Peter Fraanje (NVTB), Willem Otter (BAM W&R), Ebert van der Wal (Waal Bouw).

Reageer op dit artikel