nieuws

Warmteboot bespaart op stadswarmte

bouwbreed Premium

Industriële (rest)warmte kan stadsverwarmers helpen minder gas te verstoken. Adviseur DWA ontwikkelt een transportsysteem waarin onder meer duwbakken warmte vervoeren. Het concept dingt mee naar de ingenieursprijs De Vernufteling.

In 2019 vijf woningprojecten bedienen

Bedrijven die veel warmte produceren, kunnen het overschot verhandelen en met een speciale duwbak naar de afnemer laten brengen.

Volgens Egbert Klop van DWA rendeert dat het best wanneer zo’n schip vaak over een relatief korte afstand heen en weer vaart en snel een grote hoeveelheid warmte van hoge temperatuur laadt en lost. Materialen die onder invloed van veranderingen in temperatuur van fase veranderen, ofwel PCM’s, houden de warmte tijdens het transport vast.

Transport van (rest)warmte voldoet wat Klop betreft vooral in de bestaande bouw. “Nieuwbouw is energiezuiniger en verbruikt om die reden te weinig om de benodigde infrastructuur rendabel te kunnen maken.”

‘Varende warmte’ zou een stadsverwarming kunnen bedienen en op die manier aardgas of een andere brandstofcentrale uitsparen. DWA berekende dat varende warmte vanaf ruim 3500 woningequivalenten rendabel wordt. De adviseur hoopt tot 2019 vijf projecten met een omvang van minimaal 3500 woningen te kunnen vinden.

Na 2019 zouden er per jaar minimaal twee projecten met dat aantal woningen moeten bijkomen. In deze schatting is nog geen rekening gehouden met andere (industriële) toepassingen.

Varend

In grote lijnen lijkt de varende warmte wel wat op de rijdende warmte van het Duitse bedrijf Latherm, zegt Klop. Dat bedrijf levert speciale containers die geschikt zijn voor opslag en transport van warmte.

“Maar die aanpak is te kleinschalig en minder rendabel, ook al omdat dit systeem een lagere temperatuur heeft.” Latherm noemt de langere houdbaarheid van de warmte een pluspunt. Bewaren vermindert het economische rendement, vindt Klop. “In mobiele concepten moet het zo snel mogelijk worden gebruikt.”

DWA leerde in 2013 tijdens een verkennende studie voor de provincie Zeeland dat warmtevervoer met een duwbak rendeert vanaf ruim 3000 woningequivalenten. De warmte moet dan minimaal 80 graden Celsius zijn en de afstand tussen laden en lossen niet meer dan 15 kilometer bedragen. Een duwbak kan ruim 800 gigajoule aan warmte vervoeren.

DWA ontwikkelt het concept met onder andere de bedrijven ECN, Bronswerk Heat Transfer, HVC en VSH.

Reageer op dit artikel