nieuws

Nieuwe weg zorgt voor last maar ook omgevingsbaten

bouwbreed Premium

Halvering van de verkeersdrukte leidt gemiddeld tot een prijsstijging (1 procent) van de woningen aan de rustiger straat. De aanleg van de N14 aan de noordzijde van Den Haag levert volgens een studie van het Centraal Plan Bureau duidelijk omgevingsbaten op.

V aak stuiten wegaanlegplannen op lokaal verzet. Aanwonenden hebben immers geen baat bij de nieuwe infra? Mis, zeggen Loulia Ossokina en Gerard Verweij, in een discussiestuk over stedelijk verkeer van het Centraal Plan Bureau.

De twee namen de aanleg van de N14 onder de loep, de weg met de Sijtwendetunnels tussen snelweg A4 en Den Haag-Noord. De in 2003 voltooide verbinding zorgde dat vele straten in Leidschendam, Voorburg en Den Haag-Mariahoeve stukken rustiger werden. Sinds de opening van de weg halveerde de drukte van 8600 auto’s per dag in 1999 tot 4500 in 2006. De resultaten van het onderzoek suggereren dat de omwonenden de lokaal positieve effecten vooraf over het hoofd zagen. De focus lag destijds op toenemende overlast door de komst van de weg.

Ossokina en Verweij stellen dat de baten van de verminderde lokale verkeersoverlast kunnen worden afgelezen aan de verandering in woningprijzen. De woningen in een straat met gehalveerde verkeersoverlast blijken gemiddeld een prijsstijging te hebben doorgemaakt van ongeveer 2000 euro boven de trend. De onderzoekers adviseren om voor de aanleg van wegen lokaal beter in kaart te brengen wat naast de nadelen de voordelen van projecten zijn.

Reageer op dit artikel