nieuws

Rupsonderstel rijdt vrachtwagen zonder moeite door drassig terrein

bouwbreed Premium

Een rupsonderstel helpt vrachtwagens van onder andere kassenbouwers, grondboorders en bronbemalers zonder problemen vooruit over drassige grond. Zo’n onderstel is vast bevestigd aan het onderstel.

Een ‘gewone’ vrachtwagen van het type 4×4 of 6×6 komt soms nauwelijks vooruit in het veld, zegt Erik Omtzigt van Gouda Geo-Equipment uit Warmond. “Het voertuig zakt door de hoge gronddruk vaak snel weg. En door een gebrek aan grip rijden vrachtwagens moeilijk tegen een helling op.” De grote draaicirkel maakt het daarbij lastig om zo’n vrachtwagen precies en gedoseerd te manoeuvreren. “Dat is allemaal te voorkomen met een rupsonderstel dat een goede tractie combineert met een lage gronddruk”, vindt Omtzigt.

De machinebouwer uit Warmond maakt zulke rupsonderstellen onder de naam Gouda Tracks voor vrijwel alle standaard 6×2 vrachtwagens. Het onderstel is een afgeleide van de rupsen die het bedrijf als Gouda Geo-Equipment al langer maakt voor sonderingvoertuigen. De producent overweegt rupsstellen aan te bieden in een standaard uitvoering. Dat rijwerk zal niet onder elke vrachtwagen passen, verwacht Omtzigt; de reden dat Gouda Tracks ze ook op maat wil leveren.

Standaard is het onderstel 3,10 meter lang en 2,54 meter breed; de 0,65 meter brede rupsen zijn 7,10 meter hoog. In opgetrokken toestand blijven de rupsen 0,20 meter vrij van de bodem. In deze uitvoering is het stel geschikt voor vrachtwagens met een wielbasis van minimaal 5,60 meter. Het onderstel weegt ruim 4 ton. Dat gewicht moet van het maximale laadvermogen worden afgetrokken. De standaard rupsen dragen een gewicht tot 28 ton.

De machinebouwer leverde tot nog toe twee vrachtwagens met een rupsstel af. “In deze uitvoeringen draaien de rupsen op een extra kring van het hydraulische systeem van de laadkraan”, zegt Omtzigt. De afstandsbediening van de autolaadkraan biedt vijf functionaliteiten om de rupsen te bedienen. Drie ribben geven de stalen rijplaten afdoende grip op steile hellingen. Een afwerking met polyurethaan vermindert de kans dat de rupsen bij het in- en uitrijden van het veld het wegdek beschadigen. Het onderstel rijdt met twee snelheden: in de eerste stand bedraagt die maximaal 1,5 kilometer per uur terwijl de tweede tot drie kilometer per uur gaat.

Openbare weg

Met opgetrokken rupsstel mag een vrachtwagen zonder meer de openbare weg op, zegt Omtzigt. “Speciale vergunningen zijn niet nodig.” De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaf een vrijstelling voor een inrijbeveiliging voor wielrijders. De constructie heeft juridisch dezelfde status als een opbouw voor een vrachtwagen. Gouda Tracks deelt de markt voor rupsonderstellen die niet onder een sondeerwagen komen met weinig andere aanbieders.

Reageer op dit artikel