nieuws

Robotarm aan vrachtauto repareert alle schades aan asfalt

bouwbreed Premium

In omringende landen wordt de Blowpatcher al ingezet, maar voor Nederland is het een nieuwe techniek om asfaltreparaties uit te voeren. Dat zegt althans Bertil Wolbers van Paverent, het bedrijf dat de rijdende machine sinds vorige maand inzet.

< Vervolg van pagina 1

Het repareren van beschadigd asfalt gebeurt nu vaak nog op relatief omslachtige wijze, weet Wolbers. Hij is gepokt en gemazeld in de weg- en waterbouw en heeft onder andere gewerkt bij een wegonderhoudsbedrijf. “Om scheuren te dichten gebruiken de bedrijven een voegvulmachine, maar voor rafeling heb je een wegdekreparatiemachine nodig. Daarnaast wordt vaak ook nog eens een bakfrees ingezet. Veel materieel dus en ook nog eens een complete werkploeg. De Blow-patcher kan al dat soort beschadigingen herstellen, daar komt geen andere machine meer aan te pas,” aldus Wolbers.

De Road Repair Patcher, zoals de machine voluit heet, is een vrachtwagen die is uitgerust met twee opslagtanks, één voor de bitumen en één voor het split. Het eigenlijke werk wordt niet door de chauffeur gedaan, maar door een soort robotarm die aan een zwenkarm is gemonteerd. Langs de arm lopen diverse leidingen naar een aantal spuitmonden, die het reparatiewerk in één werkgang uitvoeren.

Hoge druk

Allereerst maakt de Blowpatcher de beschadiging schoon en droog. Dat gebeurt door middel van lucht onder hoge druk en vuur. Daarna wordt een laagje warme bitumen op de beschadigde plek gespoten en kan het gat vervolgens worden gedicht met een mix van bitumen en split. Een laagje split dekt de reparatie af. In de meeste gevallen is het volgens Wolbers afdoende dat door met de wielen van de vrachtwagen over de plek te rijden de benodigde verdichting wordt bereikt. Het verkeer kan er meteen weer overheen. Voor grotere oppervlakken kan aan de wagen ook nog een walsrol worden gekoppeld. Wolbers wijst erop dat de Blowpatcher, in tegenstelling tot de gangbare werkwijze bij wegreparaties, minimale verkeersoverlast veroorzaakt. Waarschuwingsborden die het verkeer waarschuwen zijn op de auto aangebracht.

Met zijn machine, geleverd door Aebi Schmidt/Nido in Holten, richt Wolbers zich met name op gemeenten en provincies, die veelal te maken hebben met krimpende budgetten. Hij claimt dat zijn werkwijze tussen de 50 en 60 procent goedkoper uitpakt ten opzichte van de traditionele werkwijze. Voor de gemeente Hof van Twente heeft Paverent voor het eerst reparaties verricht. Waar Wolbers nu vooral nog op hoopt is een strenge winter met veel vorst.

Reageer op dit artikel