nieuws

Aedes propageert 
professionalisering

bouwbreed Premium

Bouwers die werken voor corporaties krijgen in de toekomst te maken met andere opdrachten. Aedes gaat campagne voeren voor verdere professionalisering van het opdrachtgeverschap.

Ander opdrachtgeverschap gevraagd in campagne

“Wij gaan niet voorschrijven hoe corporaties hun opdrachtgeverschap moeten invullen. Wat wij willen, is dat zij bewust gaan nadenken wat voor hen de beste manier is”, aldus Emirto Rienhart en Maarten Georgius van Aedes. Bouwend Nederland en Uneto-VNI doen mee aan de campagne. Aedes legt nu de laatste hand aan instrumenten die bij de campagne kunnen helpen.

Vorig jaar presenteerde Aedes een visie onder de titel ‘Op weg naar regisserend opdrachtgeverschap’. De rol van corporaties verandert niet alleen door de noodzaak om zo efficiënt mogelijk te werken, Het is ook de snel veranderende bouwsector die corporaties in een andere dan de gebruikelijke positie plaatst.

“Daarbij kan het best zijn dat een corporatie, al nadenkend over die rol, tot de conclusie komt dat voor haar traditioneel opdrachtgeverschap het beste is. Dat geeft niet, als er in de managementteams maar over is gedacht en gesproken”, aldus Rienhart.

Als corporaties – wat Aedes natuurlijk wel hoopt – willen gaan werken met de markt vanuit de gedachte van regisserend opdrachtgeverschap, zullen er andere competenties worden gevraagd. Heel plat gezegd: dan zal de bestekschrijver moeten omturnen tot bedenker van de goede functionele specificatie in de uitvraag. De opzichter die nu nog op de bouwplaats moet controleren of de aannemer zich wel aan bestek en tekeningen houdt en kwaliteit levert, behoeft dat niet meer te doen.

“Dat betekent niet dat er geen behoefte meer is aan dit soort mensen. Maar ze zullen bij corporaties andere competenties moeten krijgen, of hetzelfde werk dat ze nu voor corporaties doen, bij aannemers moeten gaan uitvoeren”, zegt Georgius.

Belangrijkste doel is en blijft echter een efficiëntere corporatiesector. “Meer kwaliteit voor de corporatiecenten, of lagere prijzen”, vat Rienhart samen.

> pagina 3: ‘Het peloton moet in beweging komen’

Reageer op dit artikel