nieuws

Weerbarstige damwanden plaag voor bouw garage

bouwbreed

De bouwput voor een volautomatische parkeergarage onder het water van de Haagse Veenkade is op diepte. Als een paar weerbarstige damwandplanken alsnog de grond in zijn gedrukt, kan BAM Civiel van start met het ontgraven van de tweede fase.

Omwonenden waren vorige week u itgenodigd om af te dalen naar de bodem van de 9,5 meter diepe bouwput in het centrum van Den Haag. Vanuit de diepte konden ze een blik werpen op hun huizen die veelal op staal zijn gefundeerd. Soms op nog geen 3 meter afstand van de bouwput. Het onderwaterbeton waarop ze onwennig voortschuifelden is vlak voor de bouwvak gestort. De uitharding is gecontroleerd met rijpheidssensoren die door duikers op drie niveau’s in het beton waren aangebracht. Toen de instrumenten aangaven dat het beton voldoende was uitgehard kon het water uit de kuip worden gepompt. Dat gebeurde in stappen van 3 meter, zodat de aannemer de tijd had om onderwijl de damwandsloten dicht te lassen.

Op de plek van de kuip bevond zich sinds de jaren twintig een overkluisde gracht. Den Haag wil het water graag terugbrengen in het straatbeeld, maar daarmee zouden zestig parkeerplaatsen verdwijnen. Daarom ontstond het plan om die onder te brengen onder het water in een volautomatische garage. In de bak van 16 bij 108 meter is over twee niveau’s zelfs plek voor 160 auto’s, zodat de parkeerdruk in de wijk juistafneemt.

Het dak van de garage vormt straks de bodem van de gracht. Om te voorkomen dat bij toekomstige baggerwerkzaamheden het dak wordt beschadigd is boven op de 50 centimeter dikke betonvloer een ongewapende laag beton van 13 centimeter voorzien, meldt Kees Spendel, constructeur van Ingenieursbureau Gemeente Den Haag. In totaal staat er dan nog bijna 2 meter water in de Veenkade. Voldoende voor rondvaart- en plezierboten om een tochtje over de Haagse grachten te maken.

De damwanden voor het tweede deel van de kuip zitten bijna allemaal al in de grond. Dat ging na het maken van de eerste kuip begin dit jaar in één moeite door. Aan de kant van de Paleistuin lukte het niet alle planken naar de vereiste -13,5 NAP te krijgen. Nadat de bodem ter plekke was voorgeboord is er een nieuwe poging gedaan. Toen ook dat geen soelaas bood werd een trilblok aangevoerd. Maar daarbij werden al snel de trillingswaarden overschreden aldus Spendel. Toen zijn de pogingen even gestaakt omdat alle aandacht nodig was voor de activiteiten in de eerste bouwkuip.

Compensation grouting

Na het feestje rondom het bereiken van het dieps te punt vorige week zijn opnieuw sonderingen uitgevoerd ter plaatse van de weerbarstige damwandplanken. Deze week is er opnieuw gesondeerd en voorgeboord en wordt een nieuwe poging gedaan de planken naar de gewenste diepte te drukken. Wat er moet gebeuren als dat onverhoopt niet lukt, daar wil constructeur Spendel nog even niet aan denken.

De tweede fase van de bouwkuip is sowieso de meest kritische. De woningen staan hier dichter bij de kuip en de funderingen zijn in slechtere staat. Combinatie Smet-Keller heeft met compensation-grouting de bodem onder de woningen gestabiliseerd en de woningen gemiddeld zo’n 5 millimeter opgetild.

Tijdens het ontgraven komende maanden staan de groutinstallaties weer op scherp. Aan de hand van de bevindingen van hellingmeetbuizen, waterpassysteem en twee robotic total stations die elk uur 80 meetpunten uitlezen, wordt er al dan niet extra grout onder de funderingen gespoten.

Zodra de bak medio volgend jaar klaar is gaat de Duitse fabrikant Palis het automatisch parkeersysteem aanbrengen. Palis is vooral bekend van de gigantische autotorens bij de Volkswagenfabrieken in Wolfsburg. Het bedrijf realiseerdeeerder al een volautomatische garage in opdracht van de gemeente Den Haag, aan de Apeldoornselaan. Dat gebeurde toen nog onder de vlag van Autopark. Maar die leverancier is er op verzoek van de gemeente tussenuit gegaan. Er ontstond te vaak discussie over wie nu waar aansprakelijk voor was. Palis is nu verantwoordelijk voor alle installaties. Niet alleen die van het volautomatische autobergingssysteem, maar ook voor de brandblusinstallatie, de bediening van de toegangsdeuren en alle andere installaties.

Projectgegevens

kkkkkkkkkkkkkk

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels