nieuws

Geen mens te bekennen bij APMT

bouwbreed

APM Terminals is druk aan het proefdraaien van de onbemande karretjes die de containers over de nieuwe kade op Maasvlakte 2 verplaatsen. Het zijn de eerste ter wereld met een compleet elektrische aandrijving.

De automatisch geleide voertuigen of AGV’s zijn uitgerust met een hydraulische lift, waarmee ze containers kunnen oppikken uit opslagrekken of ze daar juist tijdelijk in kunnen parkeren. Dat scheelt een handeling met een bemande heftruck en levert tijdswinst op in het complexe overslagproces. Geen overbodige luxe want de grootste containerschepen, van de EEE-klasse, kunnen een lading van 18.000 containers aanvoeren. Die schepen moeten, als ze eenmaal aan de kade liggen, zo snel mogelijk worden gelost en beladen zodat ze weer het ruime sop kunnen kiezen.

De AGV’s zijn ontwikkeld door het Duitse bedrijf Terex Gottwald. Dat levert dezelfde machines binnenkort ook aan de RWG-terminal elders op de Maasvlakte en aan een nieuwe terminal aan de westkust van de Verenigde Staten. “Daarmee was er voldoende vraag om de risicovolle ontwikkeling ter hand te nemen”, meldt Armin Wieschemann, directeur systeemontwikkeling van Terex. “De benodigde techniek was tien jaar terug al voorhanden, alleen was de dieselprijs toen nog een stuk lager en daarmee ontbrak een belangrijke drijfveer voor de ontwikkeling. Nu is die er duidelijk wel, mede door de duurzame ambities die HavenbedrijfRotterdam heeft met Maasvlakte 2.”

Simpel

Vergeleken met de dieselhybridevariant isde volledig elektrische AGV eigenlijk een stuk simpeler. De dieselmotor is verwijderd en daarvoor in de plaats is een flinke batterij gekomen. Die is opgebouwd uit tientallen loodzuuraccu’s en weegt in totaal ruim 12 ton. Maar dat extra gewicht, maakt volgens Wieschemann op de totale prestaties niet heel veel uit. De energie-efficiency van de elektrische AGV’s is een stuk beter dan van hun voorgangers en de energiekosten voor APMT zijn ongeveer gehalveerd.

Het wisselstation waar de batterijen worden geladen is een bouwwerk op zich, blijkt tijdens een rondleiding over de terminal in aanbouw. Het is de bedoeling dat de AGV zelfstandig het gebouw binnenrijdt en stopt bij een robot die de batterij uitneemt en in een opslagrek plaatst waar hij wordt opgeladen. Voor de 36 AGV’s waarmee APM Terminals van start gaat beschikt heeft het bedrijf 72 batterijen aangeschaft, zodat er nooit een voertuig hoeft stil te staan. Opladen duurt zeven uur, waarna een batterij genoeg energie heeft om een AGV vijftien uur lang met containers over het terrein te laten scheuren. Het laadwisselstation staat sinds vorige week onder stroom en het bouwteam is het nu druk aan het testen en inregelen.

Testprogramma

De AGV’s zelf draaien al langer proef op een speciaal ingericht testterrein op de terminal. Daar doorlopen ze een strak testprogramma waarin ze moeten bewijzen dat ze zo’n veertig verschillende manoeuvres zonder brokken kunnen uitvoeren. De wagens navigeren op de signalen van transponders die in het wegdek zijn ondergebracht. Behalve de antennes om die signalen op te pikken zijn de AGV’s uitgerust met ultrasone sensoren om de precieze locatie ten opzichte van de opslagrekken te bepalen.

Duizelig

Het opslagterrein is niet het enige gebied op de APM Terminal waar geen mensen te vinden zijn. Ook de kranen op de diepzeekade worden op afstand bestuurd. De gevaartes die APMT laat bouwen zijn bijna zo hoog als de Erasmusbrug en schieten met dusdanige snelheden over de kade dat machinisten duizelig zouden worden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels