nieuws

Ruitvormige dekplaten toch voorgespannen

bouwbreed

De fietstunnel bij de Goudse Schouw in Alphen aan den Rijn loopt onder een scherpe hoek schuin onder de N11 door. Daarom heeft BAM hem uitgevoerd met ruitvormige dekplaten. Ondanks die vorm konden de betonnen platen in de lengte van de fietstunnel worden voorgespannen.

Twee maatregelen maakten dat mogelijk, meldt projectleider Wouter Boekhold van BAM Civiel Noordwest. De platen zijn eigenlijk omgekeerde zeer ondiepe U-bakken. De contactvlakken van de randen staan loodrecht op elkaar. En in de ruitvormige vlakken van de dekplaten zijn details opgenomen waardoor ook daar de contactvlakken loodrecht zijn. Door deze maatregelen kunnen de ruitvormige elementen niet langs de schuine naden schuiven. Dat is het geheim van de ‘diagonaal voorgespannen’ ruitvormige elementen.

Het ontwerp van de fietstunnel is van BAM Infraconsult. De onderbakken zijn gewoon rechthoekig, maar de einden van het dak van de tunnel volgen het profiel van de weg. De vormgever wilde geen uitstekende betonnen driehoeken. Daarom is gekozen voor ruitvormige platen.

Twee weken

De fietstunnel is in de afgelopen twee weken uitgevoerd. Het verkeer werd daarbij telkens een week over de twee stroken van een helft van de weg geleid. Het werk maakt deel uit van de reconstructie van de N11 tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. BAM Wegen West en BAM Civiel Noordwest voeren het project samen uit in opdracht van Rijkswaterstaat. De tunnels voor auto- en fietsverkeer zijn naar verwachting in oktober gereed. Daarna vinden de aanpassing, de asfaltering en de bermverbetering van de N11 plaats. Het project wordt in juli 2014 opgeleverd.

De betonnen elementen van de fietstunnel bij de Goudse Schouw komen uit Duitsland. Van der Linden Beton uit Vught is de leverancier. De onderbakdelen zijn na het ontgraven en heien op betonnen kespen geplaatst en tegen elkaar aangetrokken. Daarna zijn de dekplaten aangebracht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels