nieuws

‘Wonder’ verbreding A10 herhaalt zich

bouwbreed

Meer dan de helft van de verbreding bij de A10-Oost is voltooid en toch is er nauwelijks overlast op de ring van Amsterdam. Het wonder van de A10-West lijkt zich te herhalen, maar daar is wel over nagedacht.

Komend najaar is het eerste deel van de wegverbredingen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) op de beoogde breedte van vier rijstroken. De eerste 5 kilometer in één rijrichting is het zichtbare resultaat van vijf megaprojecten, waarvoor in totaal 4,1 miljard euro staat gereserveerd. In totaal gaan zowel de A1, A6, A9 en A10 op de schop over een totale lengte van 60 kilometer.

Fietsers ploeteren over de nieuwe betonnen brug waarvan de zijkanten nog moet worden afgemaakt. Naast de fietsbrug over de snelweg bij het Voorlandpad staat nog een eenzame oude pijler van het kunstwerk dat inmiddels is verbreed. Overal staan zandzakken en liggen hoge stroken zand om het onderliggende veen alvast te laten inklinken. Vrachtwagens rijden af en aan en twee hijskranen zijn met zand in de weer.

Aan de ene kant staan al transparante nieuwe 10 meter hoge geluidsschermen, terwijl aan de andere kant nog de lage oude exemplaren het autogeluid reduceren. De huizen van Diemen, Amstel en Watergraafsmeer staan soms al op 50 meter van de ring. Op diverse plekken op de langgerekte bouwputten staan mobiele bewakingscamera’s. “Dat is niet voor niets. Onlangs is een vrachtwagen dwars door de hekken gereden en heeft tonnen ijzer ‘meegenomen’ dat klaar lag voor de verbreding van het viaduct”, wijst projectmanager A10-Oost Henk van Ommen van Rijkswaterstaat.

Al ruim een jaar werken dagelijks werken ruim tachtig mensen aan de geluidsschermen van de wegverbreding tussen de knooppunten Watergraafsmeer, Amstel en Diemen. De hinder is tot op heden minimaal, maar twee weekenden in augustus gaat de A10-Oost richting Zaanstad alsnog twee hele weekenden helemaal dicht om asfalt te draaien en de weg om te zetten.

De uitvoering van zijn project verloopt “best soepel”. Grote tegenslagen zijn er niet geweest en het ‘treintje’ van eerst tijdelijk geluidsscherm en dan het nieuwe scherm in combinatie met de weg, blijkt goed te werken. De tijdelijke schermen zijn bewust ondoorzichtig zodat auto’s zo min mogelijk worden afgeleid door hijsende en klussende wegwerkers. Maar wie de oprit S112 oprijdt, vangt toch een glimp op van mannen in hijsbakjes die bezig zijn de enorme glazen platen tussen de ranke staanders te plaatsen.

De schermen zijn weliswaar 10 meter hoog, maar ogen lager. De transparante ranke vormgeving zorgt ervoor dat Diemen achter de schermen verdwijnt, maar de bewoners kunnen best tevreden zijn over het resultaat. Wethouder Lex Scholten van Diemen had vijf jaar geleden nog het doembeeld van een ‘Berlijnse muur’ voor ogen en was behoorlijk jaloers op Amstelveen waar de snelweg in een tunnel moet komen. Zelf droomde hij toen voor Diemen van een transparante overkapping met zonnepanelen. Die is er niet gekomen, maar voor de collega’s in Amstelveen is de tunnel ook nog geen gelopen race. De gemeente kan de beloofde 100 miljoen euro aan vastgoedopbrengsten niet ophoesten en onderhandelt nog over een oplossing. De uitvoering is jaren vertraagd en wordt zeker niet eerder opgeleverd dan 2023.

Nieuw is de grote aandacht voor veilig werken. De A10 is pilot voor safety walksen extra aandacht om ongelukken tijdens de uitvoering te voorkomen. Dat heeft de bouwcombinatie al één boete opgeleverd binnen het bonus/malus-systeem van het d&c-contract, maar de aandacht lijkt nu verscherpt. “Het is voor alle partijen even wennen”, heeft Van Ommen gemerkt. De automobilist kan rekenen op meer vluchtdeuren in de tijdelijke schermen. De aannemer werkt hard aan die aanpassing om extra deuren aan te brengen en ook bij de rest van SAA zal deze werkmethode de standaard worden. De A10-Oost is relatief het kleine proefkonijntje voor de vier megaprojecten die nog volgen de komende jaren.

De twee laatste deelprojecten – de verbreding van de A6 bij Almere en de tunnel bij Amstelveen – zijn het slachtoffer van de kabinetsbezuinigingen. “Het goede nieuws is dat SAA als geheel overeind is gebleven, alleen vertraagt de oplevering. Dat was onvermijdelijk in een crisis als deze”, verklaart Hans Ruijter, programmadirecteur van SAA met berusting. Mooie stok achter de deur voor de A1 is de Floriade in 2022 in Almere. Ruijter zit momenteel midden in de eerste dialoogfase voor het dbfm-contract A9 Gaasperdammerweg (SAA3). Na de zomer verwacht hij nog drie bouwcombinaties aan tafel te hebben voor het mega-project met een 3 kilometer lange tunnel. Na de zomer begint ook de uitvoering ‘buiten’ van SAA2: de wegverbreding A1/A6.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels