nieuws

Proef met snelle spoorwegtechniek opstelterrein

bouwbreed

Van overal in het land trekken beheerders van opstelterreinen voor spoorwegmaterieel naar Den Haag om naar het besturingssysteem te kijken dat Bombardier Transportation er installeerde. De installatie is een proef; de techniek is in uiteenlopende vormen te herhalen op een groot aantal soortgelijke terreinen.

Op Binckhorst-Zuid, zoals het opstelterrein officieel heet, rijden treinen met de hulp van de nieuwe installatie grotendeels automatisch van de ingang naar hun ‘parkeerplek’ en weer terug. De machinist die het terrein op of af wil meldt zich bij de treindienstleider. Die zet voor de desbetreffende machinist een route uit. De sporen die op een of andere manier in verbinding staan met de uitgezette route blijven vrij van verkeer zolang de machinist de desbetreffende wissels nog niet is gepasseerd. Zo wordt voorkomen dat machinisten elkaar letterlijk in de wielen rijden.

Het voordeel van deze automatische geleiding: snelheid. “De machinist hoeft niet meer bij elk wissel uit te stappen om het in de gewenste stand te zetten”, zegt Richard Douwstra van ProRail. Een trein kan daardoor binnen een minuut op z’n bestemming zijn. “Met het oude systeem kon die tijd oplopen tot een kwartier”, vult Douwstra’s collega Fokke Bronsema aan. In voorkomende gevallen kan de machinist de wissels nog zelf bedienen met drukknoppen. De programmatuur rekent na of de stand waarin een wissel komt te liggen problemen kan geven voor het overige treinverkeer op het terrein. Een volledig automatisch verkeer is (nog) niet mogelijk omdat er in Bronsema’s woorden “altijd wel wat moet worden bijgestuurd”.

Bombardier Transportation leverde de producten en de programmatuur. De producten zijn standaard handelsproducten; de programmatuur is aangepast voor de situatie op de Binckhorst. Gebruiker Nedtrain is er enthousiast over, zegt Douwstra. Wanneer ProRail zeker weet dat het systeem voldoet wordt het geïnstalleerd op het aangrenzende opstelterrein Binckhorst-Noord. “Dat zou na november kunnen”, zegt Douwstra.

Op de Haagse Binckhorst regelt het systeem via negen kasten ruim 150 objecten als wissels, seinen, en assentellers. De capaciteit van dit opstelterrein is sinds een reconstructie verdubbeld tot 220 treinen. De keuze voor de producten van Bombardier Transportation werd gemaakt na een aanbesteding. De beheerders van de andere opstelterreinen kunnen een eigen versie van het systeem laten installeren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels