nieuws

Hoogbouw te faseren met holle kolommen

bouwbreed

Hoogbouw gefaseerd bouwen is haalbaar zonder immense voorinvesteringen. Door gebruik van holle kolommen is het mogelijk funderingspalen te slaan vanaf het dak van het bouwdeel dat in de eerste fase is gerealiseerd.

Hoge voorinvesteringen niet langer noodzakelijk

Dat blijkt uit een studie van Zonneveld Ingenieurs voor een winkelgebouw op een locatie in het Rotterdam Central District. Extra fundering voor twee torens van 100 meter wordt in de studie toegevoegd via holle stalen kolommen (doorsnede: 1600 millimeter). Dat kan door middel van microtunneling of met Tubex-palen. “Een boorstelling van 12 ton kun je met lastspreiding op het dak plaatsen. Je hebt alleen wat extra wapening in de dakvloer nodig”, zegt Jan van der Windt van Zonneveld. Zo wordt het mogelijk onder- en bovenbouw los van elkaar te realiseren. Financiering van grote projecten wordt daardoor beduidend eenvoudiger. Een ontwikkelaar kan eerst de locatie aantrekkelijk maken met plintfuncties en later, op een economisch ideaal moment, woningen of kantoren toevoegen.

Plintgebouw

Uitgangspunt van de studie is een 80 meter lang plintgebouw met ondergronds twee parkeerlagen. Toevoeging van twee torens van 30 bij 40 meter met een licht bouwsysteem (staalplaatbetonvloeren) vereist op elk stramien een funderingssysteem met hoog draagvermogen (30-35.000 kilonewton). Zo’n zestien stuks per toren, elk ongeveer 26 meter diep. Vanaf de dakvloer is de extra fundering geluidsarm en trillingsvrij toe te voegen met de onderzochte systemen, met minimale hinder voor reeds gerealiseerde winkels. Voordeel van een gestuurde boring is dat het draagvermogen in één keer is te realiseren, maar een vijfpaalspoer van Tubex-palen is beduidend voordeliger. De grondverdringende palen worden gevormd met op elkaar gelaste schachtdelen en groutinjectie. Een lichte schoor zorgt voor extra draagvermogen. Waterdicht maken van de bodem gebeurt in de studie met waterglasinjecties, de keldervloer neemt de waterdruk op.

Als de torens hun stabiliteit uit de kern halen, moet bij de bouw van parkeergarage en winkels over alle lagen een ruimte open blijven. Dat nadeel is er niet bij keuze voor een dragende gevel. De extra investering in de eerste fase voor toevoegen van twee hoge gebouwen is verder bescheiden. Van der Windt schat die op 30 euro per vierkante meter voor extra wapening in het dak. Holle buizen in plaats van traditionele kolommen zullen volgens zijn berekeningen hooguit een ton extra kosten. “Dat is een fractie van de complete voorinvestering in fundering en stabiliteitsvoorzieningen.” Voor een bekend ‘hoogbouwoptopproject’ als 300 East Randolph (Chicago) waren die peperdure voorinvesteringen wel nodig.

De keuze voor twee gekoppelde torens is ingegeven door de marktvraag naar grote vloeroppervlaktes. Van der Windt: “Om de marktvraag draait het natuurlijk in onze hele studie: technisch kunnen we daaraan veel beter voldoen dan nu gebeurt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels