nieuws

Verzekeraars zien brood in snelwegen

bouwbreed

Pensioenfondsen kunnen miljoenen investeren in de Nederlandse infrastructuur. Minister Dijsselbloem (financiën) verlaat dat lang omarmde idee en vindt de tol die pensioenfondsen vragen te hoog. Bovendien staan de verzekeraars in de rij voor snelwegplannen en hypotheken. Succes is echter nog niet verzekerd.

Een Zilverenkruispunt. Een Achmeavenu. Een CZ-zeedijk. Nederland verkeert in een diepe crisis. Nieuwe wegen zijn nodig om te kunnen blijven investeren in infrastructuur. De bank is allang geen zekerheidje meer. De Tweede Kamer zet zolang zijn zinnen op pensioenfondsen. Die hebben geld zat en beleggen ‘potverdorie’ meer dan 90 procent van hun vermogen in het buitenland.

Het vlot niet. Pensioenbeleggers willen wel, maar stellen er eisen aan: een inflatievolgend pensioengerechtigde laat je niet barsten.

De minister nam de proef op de som. Met de N33 als proefkonijn. En raad eens wat. Met uitvoerder APG als geldschieter is het financiële voordeel significant volgens Dijsselbloem. En toch parkeert hij deze optie. Op de lange termijn zijn de risico’s te groot voor het Rijk, oordeelt hij: “Een hogere gerealiseerde inflatie dan de markt verwacht, leidt ertoe dat de vergoeding die op de financiering betaald moet worden ook hoger uitvalt. Dat resulteert direct in een financiële tegenvaller voor dat jaar.”

Een domper voor de BV Nederland, zou je zeggen. Volgens Dijsselbloem valt dat wel mee. Hij signaleert dat meer en meer institutionele beleggers betrokken zijn bij aanbestedingen van infrastructuur. Een Duitse verzekeraar etaleerde zijn financiële kunstjes bij het project A1/A6. Een Nederlandse verzekeraar schreef in op een huisvestingsproject van de Hoge Raad. In beide projecten betrof het “competitieve biedingen” zonder dat er inflatiegerelateerde financiering werd aangeboden, stelt de PvdA-bewindspersoon.

Tel uit je winst. Ingewikkelde constructies zijn helemaal niet nodig om verzekeraars en pensioenfondsen te laten investeren in infrastructuur.

APG is het er niet mee eens. Maar die partij is verdacht, omdat het de enige uitvoerder was die de proef met de N33 aangreep om dingen aan te tonen.

De grote vraag is: heeft Dijsselbloem gelijk? Zijn er voldoende andere partijen die in wegen willen investeren? En staan verzekeraars inderdaad te popelen om te beleggen in kilometers asfalt. “De ambitie is er zeker”, zegt Paul Koopman namens het Verbond van Verzekeraars. Hij wijst op een position paper dat het verbond in februari van dit jaar uitbracht. Verzekeraars zijn niet alleen geïnteresseerd in infrastructuur, maar ook in hypotheken en collectieve fondsen voor het mkb. Ka n het concreter? Om hoeveel geld en verzekeraars gaat het? Koopman moet dat antwoord schuldig blijven: “We zijn nog in een verkennend stadium. Maar nu al investeren we 60 procent van ons belegd vermogen (400 miljard in 2010, red.) in Nederland. Vergeleken met pensioenfondsen is extra beleggen in infrastructuur voor ons dichter bij huis.”

Het zal Dijsselbloem als muziek in de oren klinken. Maar de wens van verzekeraars is meer dan een kwestie van ‘Even Apeldoorn bellen’. Zo zal het kabinet aan de slag moeten met Europese regels die Achmea, Nationale Nederlanden en andere verzekeraars aan banden leggen.

Paul Koopman van de verzekeraarsbond erkent dat. “Het is zeker geen inkoppertje. Er moeten genoeg projecten zijn. En de bereidheid bij de overheid moet er ook zijn. We willen veilige rendementen.”

Een Deltaloyddbrug. Een FBTO-toweg. Een Univeaduct. Zullen ze er ooit komen? “Ik denk het niet. Ik reken eerder op gezamenlijke initiatieven”, besluit Koopman.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels