nieuws

Tot 100 miljoen kuub gas per dag

bouwbreed

Een nieuwe gasleiding van 30 kilometer lengte en een doorsnee van 48 inch ofwel 1,22 meter. Daarmee vergroot de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) de capaciteit van de aan- en afvoer van de ondergrondse gasopslag in Langelo. De huidige capaciteit kan in de toekomst problemen opleveren als Nederland tijdens grote kou de winter door moet. Met […]

Een nieuwe gasleiding van 30 kilometer lengte en een doorsnee van 48 inch ofwel 1,22 meter. Daarmee vergroot de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) de capaciteit van de aan- en afvoer van de ondergrondse gasopslag in Langelo. De huidige capaciteit kan in de toekomst problemen opleveren als Nederland tijdens grote kou de winter door moet. Met de aansluiting van de nieuwe leiding op het landelijke net van Gasunie is dat struikelblok gladgestreken.

De transportcapaciteit tussen Langelo en het overslagstation in Sappemeer wordt verdubbeld tot maximaal zo’n 100 miljoen kuub gas per dag. Met tweehonderd mensen is A. Hak Leidingbouw zo’n tien maanden bezig met de aanleg. Het bedrijf werkt met ingenieursbureau Tebodin en Cofely samen in aQuaintance, dat een langdurig samenwerkingsverband met opdrachtgever NAM heeft.

De jarenlange voorbereiding in samenwerking met de NAM was zorgvuldig. Niet alleen in technisch opzicht maar ook naar de omgeving toe. Over de hele lengte heeft de NAM namelijk een strook van 46 meter breedte nodig. Grondverzet Vilsteren uit Dalfsen – een vaste rechterhand van A. Hak – richt het tracé in. Meerdere grondsoorten – teelaarde is de meest kostbare – worden onderscheiden en later weer apart teruggelegd.

De 400-tons boormachine van A.Hak Drillcon wordt ingezet voor vier horizontaal gestuurde boringen. Met 470 meter is die onder het Noord-Willemskanaal de kortste. De langste van 1250 meter gaat onder het dorpje De Groeve door. Ook voert A. Hak Drillcon zes gesloten frontboringen uit, waarbij de buis met waterdicht boorschild wordt afgesloten en vanuit de perskuip met vijzels wordt weggedrukt. Van deze zes boringen gaat er één onder de spoorlijn Assen-Groningen door. De pneumatische slaghamer van onderaannemer Dalcai wordt ingezet voor dertig raketboringen, waarbij de open buis vanuit een kuip door de bodem wordt geslagen en de grond later uit de buis wordt gespoeld. Het gronddek boven de leiding moet minimaal 1,60 meter zijn.

Voor het uitrijden van de 18 meter lange buizen, het lassen, het coaten en het leggen van de strengen heeft A. Hak Leidingbouw aparte ploegen. “We werken zo efficiënt mogelijk. Vooral de lastrein met vijf units moet door kunnen gaan, want dit is één van de duurste onderdelen van het project’’, vertelt projectleider Adriaan van der Veer.

De nieuwe gasleiding – gebouwd met zo’n 1800 buizen – wordt straks vol water gezet en hydrostatisch op dichtheid en sterkte getest. Dat gebeurt op een druk van circa 115 bar.

Cofely, Tebodin en A. Hak Leidingbouw – die ruim tien jaar gezamenlijk voor de NAM werkten – hebben recentelijk een nieuwe vijfjarige overeenkomst gesloten voor de engineering, inkoop en uitvoering van alle landprojecten van

de NAM.n

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels