nieuws

Positief besturen

bouwbreed

Het Aanbestedingsinstituut bestaat vijf jaar. In die periode hebben we 15.000 aankondigingen van aanbestedingen van werken geanalyseerd. En ongeveer duizend keer zijn we tot actie overgegaan om een lopende aanbesteding bij te stellen. En dat is dan weer in twee derde van de gevallen succesvol geweest. Voorts hebben we nog behoorlijk wat gepubliceerd in deze […]

Het Aanbestedingsinstituut bestaat vijf jaar. In die periode hebben we 15.000 aankondigingen van aanbestedingen van werken geanalyseerd. En ongeveer duizend keer zijn we tot actie overgegaan om een lopende aanbesteding bij te stellen. En dat is dan weer in twee derde van de gevallen succesvol geweest. Voorts hebben we nog behoorlijk wat gepubliceerd in deze periode en natuurlijk een groot aantal adviezen verstrekt. Aan inschrijvers op aanbestedingen, maar ook aan opdrachtgevers. En dus vonden we het tijd om hier eens wat aandacht aan te besteden. Door een boekje met columns uit te brengen – ‘Opgelost!’. Een aantal van de columns, inderdaad, die op deze plek verschenen zijn. Columns die steeds geïnspireerd zijn op ervaringen met inschrijvers of hun opdrachtgevers. En die vaak proberen de aanbestedingspraktijk te ‘de-mystificeren’. Ofwel: ‘Zo spannend is het allemaal niet’.

En dat was nu ook precies het gevoel van Charly Aptroot, die het eerste exemplaar in ontvangst nam: “Er is veel meer mogelijk binnen de regels van het aanbesteden dan we vaak denken”. De burgemeester van Zoetermeer sloeg daarmee de spijker op zijn kop. Een helder en positief denkende bestuurder – dat is een eerste, belangrijke stap naar vernieuwing. Aan Aptroot nu de uitdaging om, als een echte leider, zijn organisatie mee te krijgen. Ik denk dat het hem gaat lukken. Bouwend Nederland is in elk geval nauw betrokken en ook vanuit het Aanbestedingsinstituut zijn de relaties goed. En we weten het inmiddels wel: juist daar waar aanbesteder en markt samenwerken, krijgt echte vernieuwing een kans.

Ondertussen gaan wij rustig verder. Werk genoeg. Bij al die opdrachtgevers die druk zijn om met elkaar te overleggen. En dan niet over vernieuwing of innovatie. Maar over hoe ze het veiligst de keuze voor de laagste prijs kunnen motiveren. Dat volgende jubileum zie ik er dus ook wel komen. Net als een nieuw boekje met positief-kritische geluiden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels