nieuws

Dicht op de klant zitten en de klik zoeken

bouwbreed

Veel persoonlijk acquisitie plegen, heel dicht op je klanten kruipen en zorgen dat er chemie ontstaat. Calculeren doe je niet alleen voor het bouwproject, maar ook voor de exploitatie van de eindgebruiker. Dat zijn zo van die commerciële vaardigheden die ze bij de BOB-groep goed onder de knie hebben. Zo goed, dat Bakels Ouwerkerk Bouw in Den Haag specialist is geworden in (ver)bouwingen in de horeca en wellness-markt. Een nichemarkt, waar ze min of meer per ongeluk in rolden.

De BOB-groep begon 46 jaar geleden met de vader en de oom van de huidige directeuren Edwin en Maikel Ouwerkerk, die dertig jaar later het bedrijf uitbouwen met onder meer een projecto ntwikkelingsafdeling. De combinatie van investeren en bouwen leidde onder andere tot de opzet, financiering en bouw van een gedeelte van het ondernemerspark Forepark in Den Haag, waar het bedrijf nu nog is gevestigd.

De Bakels Ouwerkerk Bouw groep met een omzet van 18 miljoen euro is momenteel vooral betrokken bij de (ver)bouw van hotels, restaurants en wellness-bedrijven. Toch willen directeuren Edwin Ouwerkerk en Wilfred van der Kamp zich geen echte specialisten noemen. Want vastgoedontwikkeling (“Nu dus even op een lager pitje”), design (“Doet Edwin Ouwerkerk vooral”) en de renovatie- en nieuwbouw van vrijstaande woningen als villa’s (“Die markt lijkt onaangetast door de crisis”) vormen ook de ruggengraat van het bedrijf met vijftig mensen op de loonlijst.

Het begon in 1998 door het Atlantic Hotel in Kijkduin, dat in handen van een belegger was die er eigenlijk geen raad mee wist. Edwin Ouwerkerk: “In een paar jaar hebben we steeds buiten het seizoen delen verbouwd en daarmee ook de exploitatie verbeterd. Dat proces van bedenken, plannen en uitvoeren heeft ons enorm veel ervaring opgeleverd. Dat kwam ons in 2003 goed van pas toen een vastgoedbelegger Hotel Des Indes in Den Haag wilde kopen. Hij vroeg ons mee te lopen om het pand in kaart te brengen. We brachten alle technische details in kaart. De nieuwe eigenaar wilde dat we mee zouden doen aan de aanbesteding, maar dat hebben we geweigerd. Wij kenden het pand immers en wilden niet verzeild raken in discussies over meerwerk en dat soort dingen. Om die reden mijden we aanbestedingen nog steeds zoveel als mogelijk, overigens. We kregen het werk en hebben er met de architect iets moois van gemaakt. Die samenwerking was ook bijzonder en daar hebben we ook een ander handelsmerk van gemaakt: we werken echt nauw samen met de architect: we calculeren samen, organiseren samen en dat werkt erg goed. Dat vind je terug in een betere planning en doorloop van het project, maar ook in lagere exploitatiekosten omdat je al in de ontwerpfase hindernissen ontdekt en kunt wegnemen.”

Zo rolde BOB Groep min of meer in de horeca-markt, waarin het bedrijf onder meer opereert onder de naam www.hotelbouwer.nl. Van der Kamp: “Het is een niche die weer een mooie aanvulling vormt op de overige activiteiten van de groep. Door onze specialisatie weten we inmiddels precies wat een badkamer in een hotel kost. Dat maakt het calculeren voor de opdrachtgevers een stuk eenvoudiger. We weten waar we over praten en kunnen op deze manier onverwacht meerwerk voorkomen.” Edwin Ouwerkerk vult aan: “We leveren de hotelkamers of een restaurant ook volledig op. Inclusief aankleding, inrichting… Tot en met de gordijnen aan toe. Ook dat is voor de opdrachtgever een opluchting: hij krijgt niet met ‘tig’ leveranciers te maken die allemaal iets bijzonders willen doen.” Hij lacht: “Het is natuurlijk ook een kwestie van geld: deze aanpak scheelt weer de kosten van een interieurarchitect. Maar we hebben er zelf ook meer aardigheid in om zo’n project volledig aangekleed op te leveren. Ik merk dat aan onze mensen. Het is toch iets anders of je een kale ruimte of een volledig ingerichte hotelkamer oplevert.”

“We hebben geen accountmanagers in dienst. Dat scheelt natuurlijk fors aan loonkosten, maar we doen het gewoon liever zelf. Een van ons legt contact met een mogelijke klant en zoekt de klik. Is die er niet, dan neemt een van de anderen het eventueel over,” zegt Wilfred van der Kamp. Hij stapte een aantal jaren geleden over naar Bakels Ouwerkerk vanwege deze directe aanpak. “Het is veel prettiger werken. Je bent als directielid direct bezig met de groei van het bedrijf en van de mensen die er werken. We willen geen klassieke aannemer zijn van ‘u vraagt, wij draaien’.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels