nieuws

Zonder bedrijventerrein geen weg, en omgekeerd

bouwbreed

De provincie Noord-Holland is bezig met de voltooiing van de omgelegde N201 in het gebied tussen A4, A9 en Amstelhoek. Deze aanpassing is hard nodig om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in het gebied te verbeteren. Het economisch belang voor de regio is groot met bedrijven als de Bloemenveiling en Schiphol. In het N201+-programma werken […]

De provincie Noord-Holland is bezig met de voltooiing van de omgelegde N201 in het gebied tussen A4, A9 en Amstelhoek. Deze aanpassing is hard nodig om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in het gebied te verbeteren. Het economisch belang voor de regio is groot met bedrijven als de Bloemenveiling en Schiphol.

In het N201+-programma werken de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, De Ronde Venen, Haarlemmermeer en Uithoorn samen met het Rijk, Stadsregio Amsterdam en Schiphol. Het +-teken in de programmanaam staat symbool voor deze samenwerking, maar ook voor een bijzondere wisselwerking. Dankzij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen betalen de gemeenten een deel van hun programmabijdrage. Dus zonder bedrijventerreinen geen weg, en omgekeerd!Jaren van discussies (plannen sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw) en voorbereidingen zijn aan het N201+-programma voorafgegaan. Maar in 2006 kon de eerste schop de grond in. Vanaf eind 2013 functioneert het gehele Masterplan. Dit betekent dat de nieuwe N201 is opengesteld voor het verkeer. Sommige delen van de nieuwe N201 kunnen al eerder worden opengesteld; vanaf eind 2011 gebeurt dit al in fases. Bij de gedeelten waar een openstelling vóór eind 2013 nog niet mogelijk is, maken we gebruik van de bestaande infrastructuur om de doorstroming op de opengestelde delen van het Masterplan N201+ te kunnen garanderen. Het gehele project is met verschillende aannemers uitgevoerd, waaronder MNO Vervat, Heijmans en Boskalis.

De omgelegde N201 buigt in Amstelhoek van de bestaande route af en gaat met een aquaduct onder de Amstel over een nieuw tracé richting Aalsmeer waar aansluitingen zijn op wegen naar de Bloemenveiling. Vervolgens loopt de weg richting Schiphol Rijk met een tunnel onder de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Na de Ringvaart zijn er nieuwe aansluitingen richting A9 en Schiphol-Oost en vervolgt de weg door Schiphol Rijk naar de A4, waar nieuwe infrastructuur toegang biedt tot de A4.

Enkele cijfers over het nieuwe traject: totale tracé 3,2 kilometer, 360 meter viaduct, twee verkeerslichten, vier vaartduikers, 238 lichtmasten en 4650 meter vangrail.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels