nieuws

Vervolgonderzoek methode om rails bladvrij te krijgen

bouwbreed

NS neemt het voortouw in verder onderzoek naar een methode om gladde rails tegen te gaan. Bij die techniek worden de rails vochtig gemaakt met water.

Het idee is afkomstig van een machinist van NS. Het water wordt op de rails gesproeid door middel van een leidingenstelsel dat aan de zijkant van de spoorstaven is gemonteerd. Bladeren op het spoor vormen elk jaar een probleem, omdat de treinen hun grip op het spoor verliezen en door kunnen glijden. Een vochtig loopvlak gaat het aanhechten van blad tegen. Blad dat al is aangehecht wordt weggespoeld bij de passage van treinen.

Een proef bij technisch dienstverlener Plurel heeft uitgewezen dat de methode op laboratoriumschaal werkt. Momenteel wordt het middel Sandite, een mengsel van zand en metaaldeeltjes, toegepast om gladheid op het spoor tegen te gaan. Dit is echter alleen effectief als het probleem zich al voordoet. Water zou vooral ook preventief moeten werken. NS, Plurel en spoorbeheerder ProRail gaan nu onderzoeken of de techniek ook in de praktijk haalbaar en toepasbaar is.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels