nieuws

Sluizen met meer diepgang

bouwbreed

Sluizen met meer diepgang

Aannemer Heijmans is in Belfeld, gemeente Venlo, bezig met het aanpassen van de sluis.

Rijkswaterstaat maakt de Maas bevaarbaar voor grotere binnenvaartschepen, en het werk in Belfeld maakt daar deel van uit. Ook in Sambeek wordt de sluis hiervoor aangepast. Dat maakt het in de toekomst mogelijk voor schepen van 190 meter lang, een breedte van 11,4 meter en een diepgang van 3,5 meter om de rivier te bevaren.

De sluizen van Belfeld en Sambeek zijn vrijwel identiek. Op beide plaatsen gaat het om een 260 meter lange sluis en een tweelingsluis met kolken van 142 meter lengte. De hoofden van deze sluizen worden verbreed van 14 naar 16 meter. Daarnaast worden ook de drempels en bodems van de sluizen met in totaal 70 centimeter verdiept. De kolkwanden worden zo’n 85 centimeter verhoogd. Verder krijgen de sluizen nieuwe deuren, bewegingswerken en aandrijvingen. Dat laatste deels in het kader van groot onderhoud, maar ook om de doorgang van grotere schepen mogelijk te maken.

De huidige tweelingsluizen zijn niet alleen te kort, maar ook niet diep genoeg voor de nieuwe klasse schepen, de zogenoemde Vb-schepen. Het werk aan de tweelingsluizen is inmiddels afgerond en heeft twee jaar geduurd. Sinds medio vorig jaar zijn de lange sluizen aan de beurt. Die vragen nog eens om anderhalf jaar werk. In december zijn de sluizen in Belfeld en Sambeek klaar. De sluizen worden om en om aangepakt. Daardoor blijft de overlast voor de scheepvaart beperkt.

De aanpassing van beide sluizen valt onder het project Maasroute. Daarvoor moeten nog een aantal maatregelen genomen worden. Onlangs is daarvoor de aanpak van het Julianakanaal gegund aan De Vries en van de Wiel Kust en Oeverwerk. Na de zomer moet daar de schop de grond in gaan. Verder zijn bruggen verhoogd, en sluiskolken in Born, Maasbracht en Heel verlengd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels