nieuws

‘Ook als directeur blijf ik projecten doen’

bouwbreed

Opnieuw een vrouw aan de top bij een groot ingenieursbureau. Karin Sluis kreeg gisteravond de handen op elkaar van de aandeelhouders/medewerkers van Witteveen+Bos.

Meer n og dan nu al het geval is wil Witteveen+Bos samenwerken met de toppers binnen en buite n het ingenieursvak. Steeds vaker zal het bureau ook banden aanknopen met specialisten in het buitenland.

“Ik wil inzetten op verbetering en uitbouw van de samenwerking”, zegt Karin Sluis (1965). Gisteravond werd zij door de 584 aandeelhouders benoemd tot opvol ger van directeur Harry Webers. Plotseling hebben de twee grote Deventer ingenieursbureaus beide een vrouw aan de top. Bij buurman Tauw is de leiding in handen van Annemieke Nijhof.

“Of de komst van een vrouw aan de top nieuwe dynamiek brengt, zoals mijn voorganger voorspelt? Iedere wisseling brengt veranderingen, ieder heeft zijn eigen krachten. Of je nu man of vrouw bent. Kijk naar Harry Webers en zijn voorganger Jaap van der Graaf. Ik zou zeggen: zoek de tien verschillen. Beiden zijn h eel verschillende mensen.”

Rolmodel

Sluis beseft dat ze een rolmodel vervult. Niets mis mee. Regelmatig geeft ze op scholen voorli chting over beroepskeuzes. “Meisjes vinden het interessant dat bij het vak ingenieur geen man maar ineens een vrouw voor hun neus staat. Wie weet brengt ze dat op ideeën.”

Terwijl leeftijdgenoten van de jonge Karin Sluis John Travolta boven hun bed hadden, sliep de Zaanse onder een poster van de Golden Gate Bridge. San Francisco! “Later heb i k me pas gerealiseerd dat mijn fascinatie voor het ingenieursvak begonnen is bij die prachtige brug. Zo nuttig, zo mooi. Dagelijks gaan daar 100.000 voertuigen over, vergelijkbaar met de drukte in de Coentunnel. De brug is duurzaam. Staat er al 75 jaar en blijft daar de volgende 75 jaar ook nog wel. De Golden Gate trekt jaarlijks drie keer zo veel bezoekers als de Efteling. Een waar kunstwerk, symbolisch voor het ingenieurswerk. Het gaat om impact hebben voor de mensen. Op belangrijke terreinen als veiligheid, vervoer, gezondheid en de kwaliteit van het leven.”

Na haar studie waterbouw in Delft ging Sluis direct aan de slag bij Witteveen+Bos. Bijna een kwart eeuw later is ze nog steeds actief voor haar eerste werkgever. Ze studeerde af in de vloeistofmechanica. Waarom? Wat dacht je van hoogleraar Battjes, een bevlogen man met passie voor het vak. In een tijd dat professoren nog geen voornamen hadden.

Eerste project: Sarawak. Ver weg in de Indische Archipel, op een Maleisisch stuk Borneo. Sluis deed onderzoek naar de veiligheid van Kuching, een grote stad aan de zee. Wat te doen tegen de overstromingen, hoe de kwaliteit van de omgeving te verbeteren?

In Nederland rekende ze aan een model voor het stedelijke water. Hoe beïnvloeden stortbuien de kwaliteit van het oppervlaktewater, ten gevolge van overlaten in het rioleringssysteem? Het model kreeg in de wandelgangen al snel de naam Dirty. Wat Harry Webers op het idee bracht de onderzoekster op een fles Dirty Harry te trakteren.

“Typisch Witteveen+Bos, de wijze waarop we met elkaar omgaan, zo’n flesje. Ik kreeg de ruimte om een model te maken en heb daar later ook klanten bij gezocht. We kregen Breda zover dat we aan hun rioolwater mochten rekenen. De resultaten van het model zijn echt uitgevoerd. Ingenieurswerk doet er toe.”

Sluis werkte mee aan een groot verkeersplan voor de Letse hoofdstad Riga en boog zich dichter bij huis over de Westrandweg bij Amsterdam. Recent was ze in de weer met hoogwaterbescherming langs de grote rivieren en op de Waddeneilanden. En vergeet niet icoonproject Afsluitdijk. “Ook als directeur blijf ik projecten doen, net als alle sectorhoofden. Dat is onze bedrijfsfilosofie. Zo blijf je op de hoogte van wat de klanten willen en houd je voeling met hoe de mensen in het bedrijf werken. Pure managers kennen we niet.”

De nieuwe directeur maakt zich zorgen over de kaalslag in de branche. Saneringen rondom. “Het is voor Nederland van belang dat we gezonde ingenieursbureaus hebben. Zowel in Nederland als in het buitenland is zo veel te doen. Bij de complexe opgaven in de drukke delta’s van deze wereld hebben de Nederlandse ingenieurs veel te bieden. Via samenwerking met sterke partners kunnen wij klanten het beste bieden. Als collega-bureaus in moeilijk heden zijn kun je natuurlijk zeggen: red je er mee. Zo werkt dat niet. Iedereen heeft baat bij een gezonde sector.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels