nieuws

Schoolbestuur

bouwbreed

Afgelopen woensdagmiddag had ik een thuiswedstrijd. Op de fiets naar de Dom in mijn woonplaats Utrecht voor een middag over scholenbouw in stad. Het ging onder meer over de mogelijkheden van innovatief aanbesteden ­– vandaar dat ik gevraagd was erbij te zijn. Met twee koters in een Utrechtse school had ik – als direct betrokkene […]

Afgelopen woensdagmiddag had ik een thuiswedstrijd. Op de fiets naar de Dom in mijn woonplaats Utrecht voor een middag over scholenbouw in stad. Het ging onder meer over de mogelijkheden van innovatief aanbesteden ­– vandaar dat ik gevraagd was erbij te zijn. Met twee koters in een Utrechtse school had ik – als direct betrokkene – nog een extra reden om aanwezig te zijn. Nu wist ik van de scholenbouw niet zo gek veel af. Bij aanbestedingen van scholen gaat vaak wat mis, weet ik uit onze ervaring bij het Aanbestedingsinstituut. En ik had al een vermoeden waarom dat zo was. Inmiddels weet ik het zeker. De schoolbesturen. Schoolbestuurders hebben gewoon niet zoveel met opdrachtgeverschap. Ze willen een school waar leerlingen zich prettig voelen, met een goed binnenklimaat en lage exploitatiekosten. Als vader van twee scholieren vind ik ook dat dat de juiste prioriteit is. Maar bezien vanuit aanbestedingspraktijk heb ik er wel moeite mee dat ze ook nog voor opdrachtgever (moeten) spelen. Er bestaat een begrijpelijke, grote angst voor het onbekende. Krampachtig wordt het traditionele model omarmd. Het lijkt de minst slechte optie, omdat je daarin nog tegen niet al te bizarre kosten kunt bijsturen in de loop van de uitvoering. Aannemers zijn op geld beluste vijanden die je niet voorzichtig genoeg kunt aanpakken. Vandaar ook dat adviesbureaus welig tieren in deze markt. Een beetje het Rijkswaterstaat van tien jaar geleden. Ik betoogde dat meer oplossingsruimte voor de aannemer zou leiden tot de juiste prikkels voor meer kwaliteit. Maar deze boodschap werd met de nodige scepsis werd ontvangen. Op de fiets terug dacht ik opeens: “Waarom?”. Waarom doen we de schoolbesturen dit aan? Waarom organiseert de gemeente de huisvesting niet gewoon zelf? Tuurlijk, als het exploitatierisico bij het schoolbestuur ligt, moet dat ook wat kunnen zeggen over zijn gebouwen. Maar dat moet toch te organiseren zijn? En als gemeenten op dit punt dan weer onderling gaan samenwerken, dan kan scholenbouw in Nederland toch nog wat moois worden. Ik schakelde een tandje op, vol nieuwe energie zette ik de vaart er weer in. Da’s ook weer opgelost!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels