nieuws

Onderwaterbetonvloer met alleen staalvezels

bouwbreed

Minder dik dan ongewapend beton maar net zo gemakkelijk aan te brengen, terwijl het wel wat trek kan opnemen. Dat is de reden dat constructeur ABT bij de bouwput van het Mauritshuis voorstelde om staalvezelversterkt onderwaterbeton toe te passen.

De 90 centimeter dikke vloer met een bovenkant op NAP – 5 meter is vorige week gestort en wordt komende week leeggepompt door aannemer Volker Staal en Funderingen (VSF). Constructeur Ruud Arkesteijn van ABT verwacht dat hij er net zo uitziet als elke andere onderwaterbetonvloer. “Je zult goed moeten kijken om wat vezeltjes te ontwaren. Bovendien zal VSF er wel meteen een werkvloertje overheen storten. Dat zorgt voor een vlakke ondergrond en levert ook weer wat extra druk op tegen de 5 meter waterkolom die van onderen tegen de vloer drukt.”

Voor het vezelgewapend onderwaterbeton is gekozen omdat het veel gemakkelijker uit te voeren is dan gewapend onderwaterbeton, terwijl behoorlijk wat treksterkte in rekening kan worden gebracht. Een gewapende onderwaterbetonvloer zou waarschijnlijk in een dikte van zo’n 60 centimeter zijn uit te voeren. Dat betekent dat er minder diep ontgraven hoeft te worden, wat prettig is zo pal naast het museumgebouw, een aanpalend monument en het torentje van de minister-president om de hoek. Maar het vlechten van de wapening door duikers zou veel ingewikkelder zijn en de kosten flink opdrijven. Een ongewapende vloer zou volgens de rekenregels ongeveer 1,5 meter dik moeten worden om de buigende momenten te kunnen opnemen. De 90 centimeter dikke vezelversterkte vloer leverde het gewenste compromis op. Faber stortte de 250 kuub betonmortel met 6 centimeter lange vezels met zijn gepatenteerde betondobber. Er was alleen een duiker nodig om de put vooraf schoon te maken en te voorkomen dat het stortfront zou mengen met opdwarrelend slib.

Staalvezelversterkt onderwaterbeton is in Nederland al wel in de infrastructuur toegepast, onder andere bij de Betuweroute. Voor zover Arkesteijn bekend is het Mauritshuis de eerste toepassing in de utiliteitsbouw. Om goedkeuring te krijgen hebben de bouwers de CUR-normen voor staalvezel bedrijfsvloeren en die voor onderwaterbeton slim gecombineerd. Een beschrijving voor het rekenen aan staalvezelgewapend onderwaterbeton is in de maak.

Arkesteijn, die vorig jaar afstudeerde aan de TU Delft op onderwaterbetonvloeren, is lid van de CUR-commissie. De gangbare rekenregels druisen volgens de jonge constructeur namelijk in tegen de intuïtie van menigeen en zijn soms erg conservatief. Aan stempelkrachten vanuit de bouwputwand wordt een grote waarde toegekend. Een vloer op -30 meter voor een diep metrostation hoeft bijvoorbeeld maar een meter dik te zijn, terwijl die voor het Mauritshuis op -5 meter wel anderhalve meter dik zou moeten zijn. De herziening van CUR-Aanbeveling 77 is onder andere toegespitst op dit ‘probleemgebied’. In de herziene versie, die later dit jaar wordt uitgebracht, zullen voor ongewapend onderwaterbeton meer handvatten worden geboden.

Later dit jaar volgt nog een bouwput waarin staalvezel onderwaterbeton wordt toegepast: Forum Groningen. Daar wordt een bouwput ter grootte van een voetbalveld van onderen afgedicht met de nieuwe techniek. Zo indrukwekkend is de put voor het Mauritshuis niet. De L-vormige kuip meet ongeveer 20 bij 11 meter en overbrugt de ruimte tussen het museumgebouw en een pand aan de overkant van de straat van Sociëteit De Witte. Dat pand staat op staal gefundeerd maar wordt voor de operatie op een CSM-wand en jetgroutkolommen gezet. Als alles stabiel staat maakt VSF een gat in de CSM-wand.

Drie kelders verbonden

Naar ontwerp van architect Hans van Heeswijk wordt museum Mauritshuis ondergronds verbonden met een pand aan de overkant van de straat van Sociëteit De Witte. De nieuwe kelder onder de straat wordt doorgebroken met de kelders van beide panden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels