nieuws

Hotbox en infrarood vaak ingezet bij vorstschades

bouwbreed

Officieel loopt het winterseizoen nog tot 31 maart, maar Rijkswaterstaat heeft al 2399 meldingen van asfaltschade binnen. De mobiele hotbox biedt uitkomst bij reparaties van middelgrote gaten.

Rijkswaterstaat heeft afgelopen winter honderden keren – tussen 10 en 15 procent – de hotbox ingezet bij vorstreparaties. Voor het eerst zet Rijkswaterstaat op brede schaal innovatieve reparatietechnieken in. Technieken als infrarood en hotbox hebben zich inmiddels bewezen en worden veelvuldig gebruikt, vanwege de betere resultaten.

Hoewel het winterweer deze week nog even toeslaat, zijn de verschillende onderhoudsaannemers al druk bezig met het repareren van de vorstschade. Sneeuw en vrieskou hebben afgelopen winter gezorgd voor 2399 meldingen van gaten, rafeling en open naden, bevestigt de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Deze winter was vooral de A76 aan de beurt, maar ook de A27 en A6 zijn recent dicht geweest vanwege reparaties. In een barre winter zoals 2009/2010 raakte 488 kilometer beschadigd, zo’n 1,7 procent van het totale oppervlakte. Vorige winter leverde relatief weinig schade op. De ervaring leert dat spoedreparaties met koud asfalt zelden duurzaam uitpakken en daarom volgt definitief herstel meestal pas als de temperaturen weer stijgen. De reparaties zijn dan vaak onderdeel van lopende prestatiecontracten. Met de reparatie van vorstschade is jaarlijks enkele tientallen miljoenen euro’s extra gemoeid, maar het herstel wordt zoveel mogelijk gecombineerd met regulier onderhoud.

Meer dan de helft is inmiddels gerepareerd, weet Rijkswaterstaat.

Gevaarlijke situaties worden meteen aangepakt via spoedreparaties, meestal via opvulling met tijdelijk reparatieasfalt. Daarnaast maakt Rijkswaterstaat bij kleinere reparaties meer gebruik van infraroodverwarming. Hierdoor kunnen reparaties sneller en beter worden uitgevoerd.

Voor middelgrote reparaties is de hotbox-techniek inmiddels de standaard. In een gasgestookte unit (hotbox) wordt warm asfalt vervoerd en ter plekke de reparatie met warm asfalt uitgevoerd. De ervaring leert dat de reparatie iets langer duurt, maar ook veel beter hecht.

Het nadenken over slimmere reparatietechnieken staat niet stil. Naast de beproefde methodes, wordt uitgebreid geëxperimenteerd met nieuwe ideeën. Zo zijn afgelopen herfst vijf wegvlakken, onder meer op A30, A73 en A59, uitgerust met ‘anti-rimpelcreme’ om de levensduur te verlengen en de winterperiode te overbruggen. De proef loopt twee jaar en lijkt halverwege veelbelovend.

Daarnaast loopt binnen InfraQuest (Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO) een proef waarbij op laboratoriumschaal de vorstgevoeligheid van nieuwe asfaltmengsels kan worden voorspeld. Hierbij kan worden gedacht aan ander soort bitumen of verandering van korrels in het asfalt. Ook loopt er een gezamenlijk onderzoek van Rijkswaterstaat en TU Twente naar de weersinvloeden op het ontstaan van vorstschade.

Deze winter is Rijkswaterstaat overigens gestart met een systeem waarop weginspecteurs tijdens hun ritten direct vorstschade registreren in een online-systeem. Bijkomend voordeel is dat Rijkswaterstaat de precieze schaderegistraties kan raadplegen bij schadeclaims van weggebruikers. Dit jaar zijn tot op heden 195 claims ingediend door weggebruikers die menen schade te hebben als gevolg van het slechte wegdek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels