nieuws

‘Hopen op een zachte landing in 2014’

bouwbreed

Movares is de schrik van de pruttelende start in 2012 te boven. De Poolse tak van het ingenieursbureau is opzijgezet en wacht op een koper. Nog steeds komt twee derde van de omzet uit rail.

Movares duikt een stuk optimistischer de lente in dan een jaar geleden. Weliswaar verliest het ingenieursbureau qua omzet wat veren maar de stabiliteit van het bedrijf is flink verbeterd.

“Voor de ingenieursbranche was 2012 een deplorabel jaar. De helft van de bureaus schrijft rode cijfers”, kijkt directievoorzitter Johan van den Elzen terug. De topman is behalve eerste man van Movares, vicevoorzitter van NLingenieurs. “Bij de grote bureaus bestaat een flinke overcapaciteit. Je weet dan wat er met de prijzen gebeurt. In 2013 gaat het licht niet meer schijnen. Laten we voor 2014 hopen op een zachte landing. En dat is dan wat de ingenieurs betreft. De bouwbedrijven lopen een vol jaar achter.”

Van den Elzen schrok een jaar geleden. Maakte de balans op en greep in. “Ik was medio maart 2012 behoorlijk somber. Alle railaccounts hadden slechte vooruitzichten. En de cijfers over het eerste kwartaal waren ook nog eens slecht. Nergens zag je perspectief. We besloten om als de wiedeweerga de organisatie aan te passen.”

Simpelweg fors bezuinigen was Van den Elzen te kortzichtig. Voor het stopzetten van de geplande investeringen in automatisering, innovaties en medewerkers zou je immers later de rekening gepresteerd krijgen. Wel moest zo snel mogelijk, voor 1 juli, de organisatie goedkoper en marktgerichter worden. Twee divisies werden samengevoegd.

“We peinzen niet over gedwongen ontslagen. Kiezen voor een verzilveringstrategie van acht tot tien – elders in te zetten – mensen in het management. Sommigen zijn adviseur geworden, een ander werkt nu bij ict.”

Om de organisatie marktgerichter te maken, verscheen de afdeling business-strategie, toegevoegd aan de directie. De afdeling telt zes business-managers die ieder verantwoordelijk zijn voor hun eigen accountgroep. De aandachtsvelden zijn naast rail, aannemers en Rijkswaterstaat de specialismen lokale overheden, energie en water. Als de contacten zijn gesmeed, brengt de divisie rail of ruimte, mobiliteit en infra de offerte uit.

“De verhouding tussen rail en de rest bedraagt nog steeds 60–40 procent. Ons hoofddoel is onverminderd om minder van de railmarkt afhankelijk te zijn. De aanhouder wint. We zullen niet in paniek in andere markten springen.”

Specialist Movares krijgt 90 procent van het werk van publieke partijen. Als de politiek hoest, moeten de ingenieurs snel bukken. Om de capaciteitsrisico’s beheersbaar te houden, verdedigt Movares zich met een flexibele schil van ongeveer 10 procent inhuurmedewerkers.

In het streven naar verbreding haalde Movares vorig jaar, samen met Witteveen+Bos, voor de eerste keer een groot raamcontract bij het Rotterdamse havenbedrijf binnen. Andere verse raamcontracten liggen op de plank van vier provincies, de bestuurslaag die dankzij de verkoop van hun energiebedrijven nog steeds goed bij kas zit. De te verrichten werkzaamheden zijn vooral gerelateerd aan infra, van wegen en tunnels tot planstudies.

Grote buitenlandse ambities heeft Movares niet. Het Poolse bedrijf staat in de verkoop en komt misschien dit jaar in handen van het lokale management. In Duitsland bleek het 23 personen sterke team kwetsbaar door ziekte van enkele lastig misbare senioren. Inmiddels vertonen de prestaties weer een stijgende lijn.

Een hoogtepunt noemt Van den Elzen de ontwikkeling van het veiligheidssysteem PLC Interlocking ofwel Eurolocking. Met gemakkelijk te verkrijgen (goedkope) programmeerbare microprocessoren (plc’s) gaat Movares de concurrentie aan met de tot dusverre gebruikelijke dure oplossingen van Alstom, Bombardier en Siemens.

“Het concept is overal ter wereld inzetbaar. Een jaar of tien geleden ontstond het idee. De goedkeuring van netbeheerder ProRail is voorlopig de kroon op ons werk. Het Nederlandse spoor wordt nu nog grotendeels met relais beveiligd.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels