nieuws

Schultz schrapt voor 670 miljoen

bouwbreed

Minister Schultz (infrastructuur) schrapt infrastructurele projecten voor 670 miljoen euro. Elk jaar stelt ze plannen uit ter waarde van een half miljard euro. Voor nieuwe projecten houdt ze ongeveer 4 miljard over.

Tot 2028 moet Schultz 6,4 miljard euro bezuinigen. Na twee topconferenties met regionale bestuurders presenteerde ze gisteren hoe ze die opgave vormgeeft. Haar boodschap: “Ik gebruikte geen kaasschaaf, maar maakte inhoudelijke afwegingen.”

Om zoveel mogelijk plannen door te laten gaan, leent de minister geld van de toekomst. Dit betekent dat tientallen spoor-, vaar- en snelwegplannen een jaar later dan gepland op de markt komen. Schultz kan niet alle projecten redden. Vaarwegplannen ontziet ze, de klappen raken vooral de treinreiziger en de automobilist. Zo gaat er een streep door het aquaduct dat bij Joure had moeten komen. Een ander project dat sneuvelt, is de N50 bij Kampen-Zuid. Op het spoor gaat de bezuiniging vooral ten koste van het megaproject OV SAAL tussen Schiphol en Lelystad. Het budget voor beheer en onderhoud blijft gelijk. Tot 2028 blijft daar 41 miljard euro voor beschikbaar. Wie alles bij elkaar optelt en aftrekt constateert dat vooral de wegenbouwer het moet ontgelden. Van de totale bezuiniging van 6,4 miljard euro krijgt hij ruim de helft op zijn bordje (3,43 miljard).

De spoorsector gaat er 2 miljard euro op achteruit, de waterbouw levert 450 miljoen euro in. Regionale overheden krijgen 460 miljoen euro minder dan was voorzien.

Tot 2028 heeft Schultz ongeveer 4 miljard euro over voor nieuwe projecten. Eind dit jaar bepaalt ze of het “opportuun” is dit geld dan al vast te leggen.

Gesneuvelde projecten

N23 (tweede bijdrage);

A6 (aquaduct Scharsterrijnbrug;

A67 Leenderheide-Geldrop (fase 2);

A67 no-regret pakket;

N35 Wijthmen – Nijverdal;

N50 Kampen – Kampen-Zuid;

OV SAAL (Schiphol, Amsterdam, Almere Lelystad): dure variant wijkt voor goedkoper alternatief;

Eén extra goederenpad in plaats van twee bij trajecten in miljardenprogramma Hoogfrequent Spoorvervoer;

Resterende middelen programma voor zwaardere goederentreinen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels