nieuws

ProRail: prestaties bouwers kunnen nog beter

bouwbreed

De bekritiseerde prestatiegerichte onderhoudscontracten werpen hun vruchten af, blijkt uit gegevens van ProRail. Het aantal treinvertragingen daalt niet alleen, aannemers weten storingen ook sneller te verhelpen. De prestaties kunnen nog verder omhoog, denkt ProRail.

ProRail wil meer concurrentie op de onderhoudsmarkt. Dat is goed voor de prijs-kwaliteitverhouding, redeneert het spoorbedrijf. Sinds 2007 zet de spoorbeheerder alle oude, onderhands vergeven onderhoudscontracten als pgo’s op de markt.

Zeven van de uiteindelijk twintig pgo-gebieden zijn inmiddels gegund. Marktleider Strukton Rail heeft drie pgo’s in handen. Volker Rail heeft er twee, Asset Rail en BAM Rail beschikken elk over één pgo-contract.

ProRail analyseerde de prestaties van de vier spoorbouwers in de pgo-gebieden. Uit de analyse blijkt dat het aantal vertragingen door te vermijden storingen daalde met 15 procent.

Sneller

De pgo’s pakken ook goed uit voor de duur van vertragingen. Storingen worden sneller verholpen sinds er wordt gewerkt met een systeem van boetes en beloningen. Gemiddeld daalde de zogenoemde functiehersteltijd in de zeven pgo-gebieden met 18 procent.

In Zeeland en de Veluwe, twee gebieden van Volker Rail, nam de functiehersteltijd wel toe.

ProRail benadrukt dat hij niettemin tevreden is over de prestaties van de spoorbouwer uit Vianen. “Ook de samenwerking is goed. Waar verbeteringen mogelijk zijn, zullen we die doorvoeren”, verklaart een woordvoerder van ProRail.

Asset Rail, relatief nieuw op de spoormarkt, toont in pgo Gelre de beste prestaties als het gaat om het fiksen van storingen. Duurde dat in 2007 nog gemiddeld 230 minuten, in 2012 had de aannemer daar nog ‘slechts’ 115 minuten voor nodig.

ProRail denkt dat de rek er nog lang niet uit is. Reducties van 20 tot 30 procent qua storingen en functiehersteltijden zijn volgens de spoorwegbeheerder goed mogelijk.

Ondanks de op het oog indrukwekkende prestaties die aannemers boeken met de pgo’s ligt de contractvorm onder vuur. Een team van vier onafhankelijke deskundigen onderzoekt een alternatief plan. ProRail komt voorlopig niet met nieuwe pgo’s op de markt.

Miljoenen

De actuele discussie over de pgo’s vindt zijn oorsprong in het voorjaar van 2012. ProRail trekt de aanbesteding van het achtste pgo-gebied (Eemland) terug, omdat het bod van Strukton Rail te mooi is om waar te zijn. Om een slagveld te voorkomen gaan spoorbouwers om de tafel met ProRail. Op veertien punten wordt het pgo-contract gewijzigd. Bij de heraanbesteding van Eemland loopt ProRail nieuwe kleerscheuren op. Strukton komt in het geweer als ProRail de heraanbesteding van pgo Eemland voorlopig gunt aan Asset Rail: het bod van Asset Rail is onrealistisch. ProRail ontkent beloften te breken, Strukton gaat naar de rechter.

De Utrechtse rechtbank velt vandaag een oordeel over de zaak. Grote belangen staan op het spel. Als Strukton verliest, gaat pgo Eemland naar Asset Rail, voor een totaalbedrag van ongeveer 28 miljoen euro. Strukton die nu het onderhoud in dat gebied verzorgt, verliest in dat geval ruim een miljoen euro per maand aan inkomsten. Volker Rail lanceerde vorige week in deze krant met BAM Rail een plan om het onderhoud anders aan te besteden. Strukton Rail ziet dat plan wel zitten. ProRail plaatste er gisteren kanttekeningen bij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels