nieuws

Drijvend park goedkoper dan op de kant

bouwbreed

Architectenbureau Bokkers van der Veen heeft een voorstel voor een drijvend park ingediend bij het Stadsinitiatief, waarvoor de gemeente Rotterdam jaarlijks 2,5 miljoen euro uittrekt. Groen op het water is veel praktischer dan op de kant, vertelt bedenker Tom Bokkers.

Een drijvend park. Hoe doe je dat?

“Met drijvende elementen en daarop een substraat en zand. Je kunt het zo inrichten als je zelf wilt.”

Wat zijn dat voor drijvende elementen?

“Pontons. Wij gaan uit van kunststof, maar het kan ook in beton, composiet of aluminium.”

Is dat niet ingewikkeld?

“Een drijvende bak maken is niet moeilijk. De koppelmethode vereist wel aandacht, evenals de stabiliteit en veiligheid. Regelgeving is er niet, want het is niet eerder gedaan. Maar je wilt niet dat een ponton kantelt en mensen in het water vallen.”

Je moet er massaal op kunnen dansen bij een Europees kampioenschap?

“Daarop moet het berekend zijn. Sommige pontons worden ingericht als helofytenfilters, een soort drijvende, waterzuiverende moerassen. De rest moet openbaar toegankelijk park worden.”

Waar komt het park?

“We willen beginnen in het Laurenskwartier. Het water achter de Hoogstraat is een haast onzichtbare, kille plek, omgeven door achterkanten van gebouwen. Daar moet het Stadswaterpark iets aan veranderen.”

Hoe groot wordt het?

“Tweeduizend vierkante meter op 160 pontons, elk zo groot als een parkeerplek.”

Is het niet ontzettend duur? Een park op de kant is toch veel makkelijker?

“Juist niet. Op de kant moet je stenen weghalen en graven.”

Op het water moet je pontons leggen. Veel duurder.

“Nee, dit is juist een innovatieve manier om heel goedkoop groen te realiseren. Juist omdat je op de kant kabels en leidingen moet verleggen en parkeerplaatsen opoffert, lukt vergroenen in het stadscentrum niet. Dit is de oplossing!”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels