nieuws

‘Alleen de innovatieve bedrijven overleven’

bouwbreed

Een alpha die een Bouwpluim wint. En ook nog eens vrouw is. Het overkwam Kristel van Haaren (33), manager commercie en marktontwikkeling bij Heijmans Wegen.

D e jury kende de in taal en communicatie afgestudeerde Van Haaren deze week de Nederlandse Bouwpluim voor Jong Talent toe vanwege haar vernieuwende werkwijze. Ze bracht bij Heijmans een belangrijke verandering tot stand in de benadering van de klant. Ze overtuigde de organisatie ervan dat die niet meer aanbod- maar vraaggestuurd moet werken.

Kristel staat bekend als gedreven en ambitieus. Ze staat open voor verandering en straalt dat ook uit. “Ze heeft een niet-hiërarchische houding en een krachtige persoonlijkheid”, typeert haar werkgever. Zij zet ook graag vraagtekens bij traditionele denkpatronen.

Kristel van Haaren is nog maar betrekkelijk kort in dienst van Heijmans. Ze werkte bij chemiereus DSM, toen zij door Heijmans’ concerndirecteur Roland de Waal tijdens een workshop werd “ontdekt”. Onder de indruk van haar capaciteiten, vroeg hij haar Heijmans Wegen opnieuw te structureren en vorm te geven. Ze kreeg tevens de leiding van de nieuwe organisatie.

Een echt grote overstap was het niet, zegt Van Haaren. Heijmans en DSM kenden elkaar al van een project dat ze samen hadden gerealiseerd: de spoorbrug van composiet over de A27. De uitnodiging om de wegenbouwer te reorganiseren was een kolfje naar haar hand.

Ondernemingen moeten in tijden van crisis kritisch zijn op zichzelf en zich openstellen voor veranderingen, meent de Bouwpluim-laureaat: “Alleen innovatieve bedrijven overleven.” Een ombuiging van een aanbod- naar meer vraaggestuurde onderneming past volgens haar in de ontwikkeling naar nieuwe samenwerkings- en contractvormen die zich in de bouw voordoet.

Zachte voorzieningen

Van Haaren bracht Heijmans ook tot het inzicht dat een wegenbouwer niet alleen oog moet hebben voor de harde infra, maar tevens moet zorgen voor “zachte voorzieningen” als gps en signalering.

Wegenbouwers moeten ook verbintenissen buiten de bouwsector durven aangaan, vindt Van Haaren. Het smart-highway project is een voorbeeld van geslaagde “sociale verslimming” waarbij Heijmans de samenwerking zocht met de creatieve sector. “Met dergelijke innovaties kan Heijmans zich onderscheiden op de inframarkt”, stelt zij.

Van Haaren typeert zichzelf allereerst als “een verbinder”: “Ik ben iemand die mensen samenbrengt, die goed weet te netwerken en dat ook weet uit te nutten. Als ik in iets geloof, kan ik een inspirerend leider zijn.” De toekenning van de Bouwpluim ziet zij als een aanmoediging om voorlopig werkzaam te blijven in de bouw. “Er liggen nog heel wat uitdagingen en ik ben ambitieus gen oeg om die niet uit de weg te gaan.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels