nieuws

ProRail vervangt oude verkeersleidingpost

bouwbreed Premium

Wat de luchtverkeersleiding is voor Schiphol, is de treinverkeersleiding van ProRail, constateert Volker Wessels. ProRail laat om die reden de meeste posten opknappen. Een nieuwe dertiende post vervangt de oude post in Utrecht.

Veiligheid en bedrijfszekerheid van het sp oorwegbedrijf ProRail gaan boven alles, zegt projectleider John Kerkhof van projectmanager Arcadis, dat ook de installaties ontwerpt. Om die reden worden de klimaatinstallaties en de elektravoorzieningen van de Nieuwe Verkeers Leidingspost Utrecht (NVLU) redundant uitgevoerd. “Voor alle kritische apparatuur komt een noodstroomvoorziening in de vorm van een UPS. Minder kritische installaties krijgen in voorkomende gevallen noodstroom van een noodstroomaggregaat.”

Om elke kans op technische problemen voor te blijven wordt de energie-opwekking eveneens dubbel uitgevoerd, zegt Arcadis’ senior specialist binnenmilieu en energie.

De apparatuur die de infrastructuur van de spoorwegen in bedrijf houdt moet hoe dan ook blijven functioneren, zegt Kerkhof. Een goed geregeld binnenklimaaten dynamische verlichting voorkomen dat de treindienstleiders hun concentratie verliezen.

Comfortabel

De ligging van de seinzaal, het gevelontwerp, drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak dragen wat Kerkhof betreft bij aan een comfortabele werkomgeving. Arcadis onderzocht met de ontwerpers van De Jong Gortemaker Algra (dJGA) op welke manier de zonwerende lamellen aan de gevel moeten worden gemonteerd om over heel de dag optimaal daglicht binnen te krijgen. Binnen komt lichtwering die voorkomt dat zonlicht de beeldschermen in de seinzaal onleesbaar maakt.

Een scheiding tussen de technische voorzieningen en de bedieningsposten helpt de temperatuur in de seinzaal op comfort te houden. “Voor de verbindende bekabeling en de hoge mate van flexibiliteit worden in de vloer van de seinzaal 1200 gaten aangebracht in een raster”, zegt Kerkhof. De ruimte wordt eerst ingericht voor twintig operationele werkplekken en twintig werkplekken voor innovatie en simulatie. Dat aantal kan mettertijd oplopen tot zestig. In totaal kan de verkeersleidingpost honderd medewerkers herbergen.

Hybride koelmachine

Op het dak van de seinzaal komt een energiedak dat warmte, koude en elektriciteit genereert. Een hybride koelmachine houdt mede het binnenklimaat werkbaar. Het toestel levert in de winter vrije koeling en maakt zo een compressiemachine overbodig. In het tussenseizoen zorgt de koelmachine voor adiabatische koeling. Een luchtbehandeling wint tot 90 procent warmte terug uit de afgewerkte binnenlucht. Uit de verbruikte lucht wordt ook tot 70 procent vocht teruggewonnen. “De lucht bevochtigen is een duur proces”, zegt Kerkhof. “Hergebruik ervan spaart (energie)kosten.”

Waarmee ProRail maar wil aangeven dat het ook a an duurzaamheid hecht, zegt Kerkhof, “zolang dat deveiligheid en de betrouwbaarheid ongemoeid laat”. De Volker Wessels-bedrijven Visser & Smit en Homij voeren respectievelijk het bouwkundige- en het installatietechnische deel uit. ProRail gaf opdracht voor de bouw van de Nieuwe Verkeerleidingspost (NVLU).

Reageer op dit artikel