nieuws

’Het menselijk aspect is de allesbepalende factor’

bouwbreed Premium

De theepluk op Sri Lanka is een vrouwenaangelegenheid. Maar wie zorgt er voor de kinderen als de moeders op de plantages zijn? Die vraag stelde een werknemer van Van Oord zichzelf toen zijn bedrijf een waterbouwproject in de Indische Oceaan uitvoerde. Van Oord pikte de kwestie op en liet op het eiland twee kinderdagverblijven bouwen. Eind november kwamen ze in gebruik.

‘‘We hopen dat we zo iets hebben bijgedragen aan betere sociaal-economische omstandigheden op Sri Lanka’’, zegt Robert de Bruin, hoofd corporate communication bij de internationale waterbouwer. Het menselijk aspect is de allesbepalende factor in de sponsoractiviteiten van dit oer-Hollandse familiebedrijf dat activiteiten ontplooit in zo’n vijftig landen. Het sponsorbeleid van Van Oord NV bestaat uit een veelkleurig palet waarin vijf hoofdkleuren zijn te onderscheiden. Dat zijn, in willekeurige volgorde, bijdragen aan sportieve activiteiten, aan maritieme projecten, aan culturele instellingen, aan lokale evenementen in de regio rond de hoofdvestigingen (Rotterdam en Gorinchem) en ten slotte in wat De Bruin aanduidt als ‘‘community investments’’ in de landen waar het bedrijf projecten realiseert. Zie de kinderdagverblijven op Sri Lanka. In dezelfde categorie past de school die Van Oord liet bouwen in Zuid-Amerika. Bepalend voor zulke investeringen is dat ze de levensstandaard van arme bevolkingsgroepen kunnen verhogen.

Bij veel sponsoractiviteiten spelen werknemers een bepalende rol. De Bruin: ‘‘Wij hebben een eigen wielrenclub, een voetbalclub, een volleybalclub en verschillende roeiclubs. Goed voor het teamelement. Maar doordat we ze koppelen aan evenementen voor goede doelen, bevorderen ze tevens de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze mensen.’’ Vaak worden de doelen door de werknemers zelf vastgesteld.

Ondersteuning van maritieme instellingen zoals het Baggermuseum, het Maritiem Museum en de reddingsmaatschappij KNRM ligt voor een waterbouwer natuurlijk voor de hand. Zoals ook de sponsoring van publieksevenementen als de Wereldhavendagen in Rotterdam en de Zomerfeesten in Gorinchem bijna een vanzelfsprekendheid is. ‘‘Je wilt toch graag iets doen voor de steden waar je roots lig gen’’, aldus De Bruin. In breder verband rekent Van Oord het tot zijn maatschappelijke taak het culturele leven in stand te houden. Daarvan getuigenbijdragen aan onder meer de Hermitage en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Welk doel het ook betreft, aan zijn sponsoring zal Van Oord in de regel weinig ruchtbaarheid geven. ‘‘We zien liever geen commercieel gedoe eromheen’’, zegt Robert de Bruin. ‘‘Dus niet te veel vlagvertoon. Het moet geen Van Oord-show worden. Ik zal niet zeggen dat we nooit een vlaggetje ophangen, maar branding en marketing zijn bij onze activiteiten als sponsor geen hoofdzaak.’’

Reageer op dit artikel