nieuws

Bouw ontzien bij reservering ruimte parallelle Kaagbaan

bouwbreed

Staatssecretaris Mansveld (infrastructuur en milieu) heeft ruimte gereserveerd voor de eventuele aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan bij Schiphol. Bestaande bouwplannen worden gerespecteerd. Een nieuwe baan kan zelfs leiden tot extra bouwlocaties.

Al jarenlang wordt er gesproken over een nieuwe baan. Zover is het nog niet, maar als de capaciteit van Schiphol toch omhoog moet, is het wel handig dat het ‘weiland’ niet vol staat met woningen of andere ‘obstakels’. Van een bouwverbod is echter geen sprake. Het kabinet wil het reserveringsgebied niet onnodig op slot zetten. Wie toch iets wil ontwikkelen in het gebied heeft tot uiterlijk 1 januari 2024 de mogelijkheid om van het bestemmingsplan af te wijken. Het laatste woord over deze kwestie is nog niet gezegd. De provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer zijn kritisch over het voorstel en vragen zich af waar het langdurig reserveren van ruimte voor een nieuwe start- en landingsbaan die er misschien wel nooit kom, goed voor is. Als de baan er komt, moet er hoe dan een bestaande baan sneuvelen, vindt Noord-Holland. Dat kan overigens leiden tot extra bouwlocaties in de Schipholregio leiden. Zeker als de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan worden afgewaardeerd of gesloten. Hoe het gaat aflopen is nog even afwachten. De provincie, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol en het Rijk zullen voor 2015 vervolgafspraken maken. Voor bestaande bouwplannen zijn er in elk geval geen gevolgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels