nieuws

‘Zolang de bouwput niet dichtvriest, zit het goed’

bouwbreed

De bouw van een tunnel tussen twee parkeergarages in hartje Rotterdam vergt werken in ijltempo, onder strenge monitoring. Van Hattum en Blankevoort heeft tien maanden voor de ondergrondse vierbaansweg – met rotonde – tussen Doelen en Schouwburgplein.

Projectleider Mark Hage (Van Hattum en Blankevoort) krabde zich wel even op zijn achterhoofd toen hij de locatie zag. Net terug van een spoorwegproject i n de polder moest hij nu zware hei- en graafmachines naar een van de drukste plekjes van Nederland sturen. De tunnel, die Kruispleingarage (760 plaatsen) en Schouwburgpleingarage (730 plaatsen) op -2 niveau verbindt, snijdt dwars door een bruisend uitgaansgebied. “Maar het verkeer doet netjes wat we willen”, constateert Hage op de bouwplaats waaromheen fietsers, voetgangers en auto’s krioelen.

Over een 20 meter brede strook zijn de klinkers opgebroken, een diagonale damwand ligt dwars over de weg. Trillen van de 20 meter lange damwandplanken en heien van de vibrocombinatie-funderingspalen is lastig door de nabijheid van gebouwen. De afgelopen weken hing de 50 meter hoge makelaar van een zware heistelling vlak bij de rode gevel van het splinternieuwe woongebouw Calypso. De damwand moet vlak bij de bebouwing worden gedrukt: trekken is te riskant. Voor de afdichting van de bouwput op de bestaande wand van de Schouwburgpleingarage gebruikt het Volker Wessels-bedrijf groutkolommen.

Keuze voor vibro-combinatiepalen heeft te maken met de nabijheid van gebouwen en gevoelige infrastructuur. Het grondverdringende paalsysteem bestaat uit een stalen casing met verloren voetplaat die met een hydraulische valblok met geluidsmantel wordt ingebracht. Eenmaal op diepte, gaat er een betonnen prefabpaal in. Na afvullen met grout wordt de stalen buis getrokken. Perfect voor de locatie naast de Doelen, want de trillingshinder is minimaal. Bovendien kan de paal zowel op trek als druk worden belast. Dat is nodig, want de aannemer voert de 75 meter lange en 15 meter brede bak uit met een onderwaterbetonvloer. Dat moest wel, want spanningsbemaling isslechts tot -5,40) meter toegestaan op de locatie. “Je krijgt toch evenwicht in de bouwput dankzij het gewicht van de onderwaterbetonvloer”, verduidelijkt directievoerder Kees Portengen (Stadsontwikkeling Rotterdam).

Stort daarvan is voorzien in januari. Dat is een ambitieuze planning, want er moet eerst nog 10.000 kuub grond worden ontgraven en er zijn talloze potentiële hindernissen. Sommige hebben de bouwers al ondervonden: bij congressen in De Doelen moest het heien worden opgeschort. Bij bouwwerkzaamheden aan het Kruisplein is dat ook weleens gebeurd omdat tennisser Rafael Nadal uitsliep in het enige Rotterdamse vijfsterrenhotel dat hier ligt. Obstakels zijn ook te verwachten. Vele leidingen en een tramlijn zijn al verlegd, maar puin komt in het gebied ook voor. Zeker is dat de bouwers om negen achtergebleven ankers van Calypso heen moeten werken. Hage: “We gebruiken daar een enkele in plaats van een dubbele damwandplank. Zonodig voegen we een groutkolom toe.”

Oplevering binnen tien maanden (9 juli 2014) is een harde eis van de gemeente Rotterdam. Portengen: “Niet alleen omdat een belangrijke verkeersader wordt versperd, maar ook omdat het gebied de laatste tien jaar aardig wat voor de kiezen heeft gekregen wat betreft bouwoverlast.”

Ondergrondse rotonde

De 2×2 baansweg ontlast de omgeving in de toekomst: auto’s kunnen straks vanaf het Weena door de tunnel tot bij De Doelen rijden en daar – op de ondergrondse rotonde – een keuze maken tussen de twee garages. Er is in de Kruispleingarage zelfs een voorziening getroffen om ooit ook een aansluiting te maken op een derde garage nabij kantoortoren First. Een damwandscherm en een waterkerende slab scheiden de hagelnieuwe Kruispleingarage nu nog af van de tunnel. Voor de krachtenafdracht wordt voorafgaande aan de doorbraak een verzw aarde wand gemaakt bij de Schouwburgpleingarage.

De gemeente heeft een serieus monitoringsprogramma opgetuigd. In de wijde omtrek zijn trillingsmeters aangebracht, bij De Doelen staat een meetstation dat iedere twintig minuten gegevens doorgeeft. Verder gebeuren er talloze geluids- en deformatiemetingen. Hage vreest ze niet. “We hebben alles goed voorbereid. Zolang de bouwputniet dichtvriest zit het goed.”

kop

kkkkkkkkkkkkkk

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels