nieuws

Van aanhanger tot spoortrailer en omgekeerd

bouwbreed

Een nieuw type trailer is in een handomdraai te transformeren van een achter een wegvoertuig te vervoeren aanhanger tot een spoortrailer die kan worden gebruikt in combinatie met standaard werktuigen.

Hoe kun je rijdende kranen, graafmachines en ander van gewone banden voorzien materieel toch over spoorrails laten rijden? Zodat je er zonder ingewikkelde aanpassingen allerlei werkzaamheden mee kunt uitvoeren op en rond het spoor? Het antwoord van Rens van Putten is een door hem ontwikkelde en geoctrooieerde multifunctionele trailer.

De tRENSformer gedoopte vinding is opgebouwd uit een rechthoekig raamwerk van stalen profielen. Met twee assen, elk voorzien van twee spoorwielen waarmee het geheel over het spoor kan rijden. De assen zijn via tandwielen en kettingen gekoppeld aan vier stel looprollen waarop de rubberbanden van het er op te rijden materieel komen te rusten. De overbrenging is zo uitgevoerd dat de trailer vooruit beweegt als het wegvoertuig op de rollen vooruit ‘rijdt’. De motor van dat wegvoertuig zorgt op deze manier dus voor de aandrijving van de spoortrailer, zodat die niet hoeft te worden getrokken of voortgeduwd. Het wegvoertuig zorgt op deze manier ook voor zijn eigen vervoer over het spoor en kan bovendien aan een koppelhaak ook andere rollende vrachten voortslepen. Het raamwerk is in lengte verstelbaar tussen 412 en 502 centimeter, voor voertuigen met een wielafstand die ligt tussen de 220 en 310 centimeter. Volgens de octrooitekst moet dat voldoende zijn voor gebruik in combinatie met de meeste standaardvoertuigen op vier wielen, op voorwaarde dat ze niet zwaarder zijn dan 20 ton. Het eigen gewicht van de trailer is ongeveer 3000 kilo, afgezien van stootbuffers en een optioneel wagonremsysteem. Tot zover het spoortrailer-aspect. Maar er is meer. De trailer is namelijk uitgevoerd met in hoogte verstelbare wielen met rubberbanden. Hiermee is de 255 centimeter brede trailer als een aanhangwagen over de weg te vervoeren.

Het is de bedoeling dat de trailer als aanhanger op de juiste plaats boven de spoorrails wordt gepositioneerd. De octrooitekst vermeldt niet hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat, maar het ligt voor de hand dat dit gebeurt bij een weg die het spoor kruist. Daarna worden straatwielen ingetrokken en zakken de spoorwielen op de rails. Vervolgens rijdt het wegvoertuig via de uitgeklapte, geïntegreerde rijplaten de looprollen van de trailer op waarna het wordt vastgezet. Na het uitvoeren van de gewenste werkzaamheden op en langs het spoor verloopt het proces in omgekeerde volgorde. Meer informatie en een filmpje zijn te zien op www.rensrail.com. Begin dit jaar eindigde Van Putten met zijn multifunctionele trailer op de tweede plaats bij de Innovation Award van Rail-Tech Europe. Inmiddels heeft zijn bedrijf al meerdere trailers verkocht.

octrooinummer: NL 1039325

houder: R.EN.S Rail Engineering Systems, Etten-Leur

uitvinder: R van Putten

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels