nieuws

Uitbreiding van het wegennet niet meer zo vanzelfsprekend

bouwbreed

De tijd van ‘jij een snelweg in Alkmaar, ik een brug in Sneek’ is voorbij. Kamerleden speelden dat spel als geboortestreeklobbyist voor de crisis dolgraag. Het zijn andere tijden nu. Het geld voor infrastructuur ligt niet meer voor het oprapen. Minister Schultz en staatssecretaris Mansveld gooien het roer om. Ze keren terug naar de stad. Hoezo uitbreiding van het wegennet? Dat is helemaal niet zo logisch.

< vervolg van pagina 1

Traditiegetrouw is het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) ook dit jaar op maandag gepland. Anders dan andere keren is er volgende week slechts acht uur ingelast voor de vergadering over snelwegen en spoorlijnen. Er valt dit jaar nu eenmaal minder te bespreken. Kamerleden weten dat er geen ruimte is voor een uitruilbeurs, het MIRT is in beton gegoten. Zorgvuldig zullen minister en staatssecretaris met de spaarzame centjes omgaan.

Het CDA en de PVV zullen schreeuwen om extra geld, niemand zal ze horen. Ondanks de miljardenbezuinigingen verandert er voor de aannemer en de automobilist de komende jaren namelijk weinig. ‘Hoezo anti-asfalt? Ik leg meer dan 700 kilometer asfalt aan’, zei Schultz vorige week en zal de minister volgende week zeggen. Schultz leent geld van de toekomst. Net zoals haar voorgangers. En als het geld in de toekomst op is, schijnt wellicht de zon weer.

Nee, de miljardenbezuinigingen doen pas over enkele jaren pijn. En daarom komt de VVD vooralsnog politiek gezien weg met de kaalslag die er op het infrafonds is gepleegd. Het CDA en de PVV willen bezuinigingen teruggedraaid zien. Als dat al gebeurt, dan zeker dit jaar niet. De VVD had de afgelopen maanden als regeringspartij geen enkel belang om in te gaan op die wensen. In een periode van knopen doorhakken met de regio geef je geen signalen af dat er misschien toch extra ruimte is. De onderhandelaar die daar lucht van krijgt wil meer.

Schultz en Mansveld willen best extra investeren. Maar als ze ‘onverwacht’ te maken krijgen met een meevaller, dan willen zij zelf jubelend te pers te woord staan: ‘Nu extra geld voor spoor en asfalt. Mede mogelijk gemaakt door D66, de ChristenUnie en de SGP’. Misschien komt die blijde boodschap volgend jaar al. Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen is dat geen vreemde gedachte. Waarom anders maakt het kabinet pas in de lente bekend hoe het niet uitkeren van een inflatiecorrectie uitpakt op het infrafonds? Het is koffiedikkijken. Misschien maakt dit kabinet wel een sport van bezuinigen. Bouwertjes pesten. Hoe dan ook: geld over de balk gooien kan niet meer. Projecten moeten integraal worden benaderd, concluderen Mansveld en Schultz. Helemaal nieuw is die denklijn niet. Onder dat motto wordt de IJmeerlijn een steeds kleiner stipje aan de horizon. De ov-verbinding komt er alleen als er duizenden woningen zijn gebouwd. Het Rijk komt kortweg alleen nog met geld over de brug als een investering rendeert. Waarbij je je onmiddellijk kunt afvragen hoeveel Nederlandse snelwegen en spoorlijnen geen functie hebben.

De stad is belangrijk voor de toekomst van Nederland, vinden VVD en PvdA. Als we investeren, dan daar. De complexiteit van projecten zal daardoor toenemen. Opmerkelijker is de uitspraak dat bijbouwen niet langer het mantra is. Of zoals de twee bewindspersonen letterlijk in hun brief aan de Tweede Kamer schrijven: “Voor bereikbaarheid is in hoogstedelijke gebieden uitbreiding van de infrastructuur niet altijd de meest logische optie. Meer innovatieve oplossingen zijn noodzakelijk.”

Het geld is dus bijna op. Maar ook dat hoeft helemaal geen probleem te zijn volgens dit kabinet. In een keer een bak met geld uitgeven aan een groot project is niet meer van deze tijd, onderstrepen Schultz en Mansveld. Economische ontwikkelingen volgen elkaar wereldwijd zo snel op dat het volgens de twee politieke leiders soms slimmer is om meerdere kleine stapjes achter elkaar te zetten. Het klinkt allemaal logisch. Je kunt je echter wel afvragen of dit pleidooi ook tijdens economische voorspoed standhoudt. Linksom of rechtsom. De bodem van het Infrafonds is bijna bereikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels