nieuws

Legpuzzel met ruim vierduizend stukjes geeft markthal kleur

bouwbreed

Op de vloer van de Markthal Rotterdam leggen monteurs momenteel de stukjes uit van een enorme legpuzzel. De totaal 4350 unieke panelen waarmee de binnenzijde van de boog wordt bekleed, vormen samen een kleurrijk kunstwerk.

D e 1,5 x 1,5 meter grote panelen zijn voorzien van een print met een zeer hoge resolutie (400.000 megapixels, bestandsgrootte: 1,47 terabyte). Dat vergt nauwkeurig werken, maatafwijkingen zijn meteen zichtbaar in de wandversiering met markthalproducten als groenten, fruit en vis. Alles staat of valt met de maatvoering. De maximale tolerantie van achterconstructie en stelkozijnen is bijvoorbeeld 5 millimeter, vertelt Sander Groenenboom, uitvoerder gevelwerk van J.P. van Eesteren. “Met zijn total station heeft de maatvoerder alle kozijnen in een coördinatenstelsel met x-, y- en z-as gezet. Die maat is heilig voor ons, daar wijken we nooit van af.”

De beelden van groenten, bloemen en fruit lijken gefotografeerd, maar zijn allemaal met de computer opgebouwd. De gecomprimeerde bestanden zijn opgeknipt in losse printbestanden, voorzien van een profiel en een unieke code. Die zijn met een controle-script weer samengevoegd tot een complete wandpuzzel. Inclusief alle openingen van ramen en ventilatieroosters. Het unieke nummer van ieder paneel is gekoppeld aan het assenstelsel. Na paneel X21YZ volgt nummer X22YZ. Zo komt ieder puzzelstukje keurig op zijn plek in de 11.000 vierkante meter metende afbeelding.

Voor de montage zijn aan weerszijden zware rolsteigers opgebouwd tot aan de negende verdieping. Van daaraf wordt telkens in drie weken een wandsectie van 15 meter t egen de gebogen betonwand gezet.

Ho utskeletbouwelementen (7,80 x 4,00 meter) fungeren als achterconstructie. Omdat de torenkranen inmiddels van de marktvloer zijn weggerold, gebeurt het inhijsen daarvan met een speciaal ontwikkelde tierelier: een wagen met twee schuifarmen en hijslieren. De rolsteigers volgen op enige afstand de afbouw van het dak. In de eerste plaats om besmetting met beton te voorkomen, maar ook vanwege de aanwezigheid van de superondersteuningsconstructie, van waaraf nog steeds ruwbouwdelen worden gestort.

Als straks de ruwbouw helemaal af is, komt de blauwgekleurde staalconstructie goed van pas bij de montage van de plafondelementen van de ‘Horn of Plenty’ van multimediakunstenaar Arno Coenen. De koepelvormige versiering is al vergeleken met de Sixtijnse kapel, maar engelen komen in een beeldenrijkdom niet voor. Wel de nabijgelegen St-Laurenskerk, die sinds kort aan de noordwand van de ‘groentekathedraal’ prijkt.

De uitdaging van de binnengevelmontage gaat beduidend verder dan alleen maar het vastschroeven van de beprinte aluminium beplating in aluminium strips. “Die panelen ophangen is een fluitje van een cent. Wat erachter zit is het echte werk, dat is een puzzel op zich”, zegt montageleider Peter Verhoofdstad (Aldoha) bij een stapel panelen die klaarligt voor montage. Behalve de hsb-elementen plaatsen de montageploegen ook isolatie, mechanische ventilatie, sensoren van de brandmeldinstallatie en de raamkaders rond de aluminium kozijnen. Om de 5 meter monteren ze verder een zware verticale ‘gordijnrails’. Daar rollen straks de wieltjes van de glazenwasinstallatie doorheen. Over de horizontale rails die midden in het plafond komt, kunnen de glazenwassers zich over de hele lengte van de 120 meter lange markthal verplaatsen, hoog boven de marktkramen. Via de verticale zijrails kunnen ze zich naar de wanden toe trekken. Langs aardbeien, druiventrossen, ramen van toekomstige bewoners en de zon, die via de print dwars door het dak lijkt te schijnen. Van de montage van de vingerprofielen waarmee monteurs de panelen nu tot op de millimeter nauwkeurig stellen is dan niets meer te zien. Groenenboom: “Tot nu toe gaat het perfect. Maar dat lukt alleen dankzij een heel grondige gezamenlijke voorbereiding.”

‘Horn of Plenty’

Ontwikkelaar Provast koos het ontwerp ‘Horn of Plenty’ van Arno Coenen (1972) uit een selectie van negen internationale kunstenaars. De fotografische 3D-afbeelding over het gehele oppervlak van de binnengevel van de Markthal toont een scala aan etenswaren en is bedoeld als hedendaagse variant op de stillevens van oude meesters uit de Nederlandse schilderkunst. De afbeelding is gedetailleerd met de computer opgebouwd met software van Pixar Animation Studios. Voor het verkrijgen van haarscherpe beelden die vloeiend in elkaar oplopen waren de kwaliteitseisen ongekend hoog. Het hele bestand bestaat uit 37.500 megapixels. Met zijn omvang van twee voetbalvelden is de afbeelding een van de grootste kunstwerken van Nederland.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels