nieuws

‘Ik sta te trappelen om wat te doen met de kansen die er liggen’

bouwbreed

Dat Paulina Logchies (39) de leiding over het ruim vijftigjarige familiebedrijf Logchies Renovatie & Onderhoud van haar vader zou overnemen, was zeker geen vanzelfsprekendheid. Het idee ontstond pas toen vader Dick Logchies met pensioen wilde. Na een gevarieerde loopbaan in marketing- en salesfuncties bij onder meer KPN, Telfort, Getronics en James Hardie, is Paulina eerder deze maand begonnen als adjunct-directeur bij Logchies.

Vanwaar deze overstap?

“Ik heb als zzp’er gewerkt bij allerlei bedrijven als interim-manager toen mijn kinderen nog klein waren, onder meer in de telecom. Dat is een heel dynamische branche waar de marges onder druk staan. Dat zie je nu ook in de bouw. Dat de bouw sterk in beweging is, spreekt me erg aan. Ik ben nu een jaar betrokken bij het managementteam van Logchies. Dat bevalt erg goed. Mijn vader wil nu met pensioen en ik zoek een nieuwe uitdaging. Dat valt mooi samen.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“Ondernemen zit in mijn genen. Ik neem graag risico’s. Bij Logchies gaat veel goed, maar er liggen nog veel kansen. Ik sta te trappelen om daar wat mee te doen. Een extern bureau heeft getest of ik wel de kwaliteiten in huis heb om de organisatie te leiden. Het is niet zo dat omdat ik de naam heb dat het mijautomatisch toekomt.”

Wat gaat u precies doen?

“Ik ben verantwoordelijk voor de hele bedrijfsvoering. Mijn vader blijft nog een jaar aan als adviseur. Ik ga goed luisteren wat er speelt in de markt en bij klanten en daarna een duidelijke visie neerzetten. We weten wel waar we heen willen, maar we verzanden nog te veel in operationele zaken. Ik wil kijken wat er beter kan.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“Je ziet dat Logchies al heel re sultaatgericht werkt met ketenpartners, maar we willen meer van de uitvoerdersrol naar die van adviseur. Bij de woningcorporaties vloeit veel kennis weg, daar kan Logchies op inspelen. Verder wil ik groeien en ik ben bereid om daarin te investeren. Tachtig procent van de omzet komt nu bij de topklanten vandaan. Ik wil meer risicospreiding. Corporaties blijven voor ons belangrijk, maar ik zie ook nog meer kansen, onder meer bij verenigingen van eigenaren en in de zorg.”

Hoe zwaar voelt de verantwoordelijkheid om het familiebedrijf voort te zetten?

“Natuurlijk is het een familiebedrijf, maar het gaat mijn vader en mij vooral om de meer dan honderd medewerkers die het bedrijf maken. Je wilt gewoon dat die allemaal een inkomen hebben. Dat is wel een enorme druk. Gelukkig gaat het goed met ons bedrijf.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels