nieuws

Brede vakkennis geeft leerlingen LBH wat extra

bouwbreed

Brede vakkennis geeft leerlingen LBH wat extra

De door Fundeon verkozen Beste Leermeester 2013, Rachid El Fargougui, valt op door zijn brede kennis. Timmerman, elektrotechnicus, loodgieter, stukadoor, tegelzetter: elke leerling brengt hij in al deze vakken, op zijn minst enigszins, op dreef.

Bij zijn werkgever, de Stichting Leerwerkprojecten voor de Bouw regio Haaglanden (LBH), begeleidt El Fargougui jongeren voor een toekomst in de bouw. Met bij elkaar enkele tientallen leerlingen en vijf leermeesters voor de begeleiding, trekt de LBH door de regio om gemeentelijke projecten uit te voeren.

El Fargougui is dezer dagen met een aantal leerlingen en een collega-leermeester aan het werk in een voormalige opslagloods van de gemeente Den Haag. Die verandert in een bedrijfsverzamelgebouw, een alternatief voor leegstand. “Ideaal voor een leerwerkproject. Alle soorten werk komen eraan te pas.”

De crisis op de vastgoedmarkt levert zo nog een voordeel op. Een paar jaar geleden, weet de leermeester, zou vaker zijn gekozen voor sloop voor nieuwbouw van woningen of kantoorruimte. Zijn blik gaat nu alvast hoopvol naar het nabijgelegen bedrijventerein Binckhorst. “Daar zou veel worden gesloopt voor een nieuwe woonwijk”, weet hij. “Voorlopig gaat dat niet gebeuren. In plaats daarvan zal meer worden gerenoveerd.”

Jongeren, zijinstromers, de LBH kan vogels van uiteenlopende pluimage een plaats bieden. Het voert met de leerlingen zeer verschillende projecten uit: van de aanpak van woningen en bedrijfsgebouwen tot restauraties van monumenten. Een buitenkans om een veelzijdig vakman te worden, onderstreept de leermeester. Iets wat wel bekender mag worden, vindt hij bovendien. De leerlingen hebben in hun LBH-tijd bovendien vast, nog een opsteker, een arbeidscontract.

Minder positief klinkt hij over het huidige perspectief na het behalen van een diploma. Aannemers in de regio blijken nauwelijks meer vast personeel aan te nemen. “Sommige van onze leerlingen zijn al een paar jaar vergeefs op zoek. Het lukt ze niet, ook al zijn ze goed. Behalve dat er minder werk is, huren veel bedrijven alleen zzp’ers in.”

Een werkelijkheid die hij moeilijk aan zijn doelgroep kan verkopen. “Veel leerlingen komen uit een traject dat financieel al niet lekker zat. Als ze hier een opleiding komen doen, verwachten ze dat ze daardoor wat gaan verdienen.”

Sommige leerlingen blijven hangen in een verlengd dienstverband. Een uitkomst voor onder meer de Congolees Philipe Kayi, die als zijinstromer binnenkwam. Een prima vakman, volgens El Fargougui. Niettemin, zo goed als hij Frans spreekt, zo beperkt blijkt zijn beheersing van het Nederlands. Daardoor is hij, vooral voor kleinere aannemers waarvoor personeel zelfstandig op pad moet, lastiger inzetbaar.

El Fargougui’s veelzijdigheid als vakman maakte indruk op de Fundeon-jury. Belangrijk was bovendien de constatering dat hij zijn vakmanschap, in alle facetten, goed weet over te dragen op zijn leerlingen.

Zijn leerlingen raken net als de leermeester zelf deed, in meerdere markten thuis. “Zo geven we ze een extra plusje mee.” De jury zag hem dat allemaal ook voortvarend doen met leerlingen die van huis uit minder dan anderen hebben meekregen. “Bereiken dat ze hun papiertje halen en een baan te vinden in dit vak. Dat is waarvoor ik het allemaal doe.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels