nieuws

Problemen na treinongeluk illustreren gemis IJzeren Rijn

bouwbreed Premium

De spoorblokkade als gevolg van het treinongeluk deze week bij Remersdaal maakt volgens het Antwerpse havenbedrijf temeer duidelijk hoe noodzakelijk een nieuwe, tweede verbinding tussen Antwerpen en Duitsland is. Reden het pleidooi voor de IJzeren Rijn kracht bij te zetten.

Een groot deel van het goederenvervoer tussen België en Duitsland kwam deze week stil te liggen. Tijdelijke alternatieven om de vrachten op hun bestemming te krijgen, bleken maar beperkt beschikbaar. De Belgen prijzen zich gelukkig met de steun van de kamers van koophandel in Noordrijn-Westfalen voor het in ere herstellen van de IJzeren Rijn, die in een ver verleden in onbruik is geraakt. Maar de Duitse overheid geeft er geen prioriteit aan. En in Nederland trekken de tegenstanders die de spoorlijn sowieso niet willen , voorlopig aan het langste eind.

Het tracé ten zuiden van Maastricht, waarover dagelijks 100 tot 150 volle goederentreinen richting Duitsland moeten, is ook los van het ontbreken van alternatieven niet optimaal om de klandizie in het Ruhrgebied te bereiken, onderstreept woordvoerder Annik Dirkx van het havenbedrijf. “Vanaf Antwerpen is deze verbinding 211 kilometer lang. Via de IJzeren Rijn bereik je na 162 kilometer hetzelfde punt.”

Concurrentiekracht

Een voordeel van de IJzeren Rijn boven het huidige Montzen-tracé is verder dat dit vlakker is. Dit betekent dat de treinen minder hoeven te klimmen, waardoor de locomotieven meer wagons kunnen trekken. Dankzij de snellere en betere verbinding zal het spoor aan concurrentiekracht winnen ten opzichte van andere modaliteiten, verwacht Dirkx. “Dat is ook gunstig voor Nederland. Tegelijk krijgt het bedrijfsleven in het zuidoosten van Nederland een betere spoorontsluiting voor goederenvervoer”, zo probeert ze de noorderburen over de streep te trekken.

De patstelling tussen Nederland en België moet worden doorbroken om de verbinding binnen een redelijke tijd tot stand kunnen brengen, weet ze. Of dat het historische tracé moet zijn of in meerdere of mindere mate een nieuw, beschouwt ze als van ondergeschikt belang. “Het belangrijkste is dat we consensus bereiken.”

De mate waarin inpassing in het landschap mogelijk is, is een van de hete hangijzers. Dat de inpassing zorgvuldig vorm moet krijgen, beschouwt ze als vanzelfsprekend. Het huidige Montzentracé lijkt meer onderdeel dan verstoorder van het landschap ten zuiden van Maastricht waar het doorheen voert. Het 25 meter hoge bogenviaduct bij Remersdaal waarop het ongeluk met de goederentrein gebeurde, is ook zonder de ravage die deze week ontstond een blikvanger.

Reageer op dit artikel