nieuws

Miniprocessor zorgt voor prijsval spoorveiligheid

bouwbreed

Ingenieursbureau Movares heeft met netbeheerder ProRail een systeem bedacht dat de beveiliging van het spoor honderden miljoenen euro’s goedkoper maakt. In plaats van dure computers op maat krijgen voortaan gemakkelijk uitwisselbare schakelingen uit de procesindustrie de hoofdrol.

“W e hebben succesvol een praktijkproef uitgevoerd op station Santpoort-Noord. Al snel bleek het oude relaissysteem overbodig. Het systeem wordt nu ook aangelegd in Beverwijk”, zegt Jean-Paul van Hengstum van Movares. Het systeem PLC Interlocking zal naar verwachting van programmamanager Van Hengstum op het spoor de beveiligingsmarkt volledig openbreken. Nu nog domineren in Nederland de computers van Alstom, Siemens en Bombardier. Voortaan kunnen de voor het spoor gekwalificeerde ingenieursbureaus Movares, Verebus, Grontmij en Arcadis voor een nieuwe aanpak kiezen waarin programmeerbare miniprocessors (PLC’s) de dienst uitmaken.

“De leveranciers van de PLC’s kunnen niet achterover leunen. Zij moeten voortdurend innoveren en een scherpe prijs neerzetten vanwege de concurrentie in de chemie en procesindustrie. Door gebruik te maken van PLC’s profiteert het spoorbedrijf daarvan.” Van Hengstum schat in dat de beveiliging zeker 30 tot wellicht wel 50 procent goedkoper zal worden. Momenteel is minstens nog 80 procent van het Nederlandse spoor beveiligd met de oude relaissystemen. Komende tien jaar moet 15 procent vernieuwd worden. De kosten? Van Hengstum schat enkele honderden miljoenen. Daar bovenop komen nog de uitgaven die komende jaren nodig zijn voor de beveiliging van nieuwbouwprojecten in het spoor. In Nederland bestaat een strikte scheiding tussen de aansturing van de treinen en de wijze waarop de seinen en wissels bestuurd worden. In het jargon wordt gepraat over een besturings- en een beveiligingslaag. Voor de beveiliging worden speciaal ontwikkelde computers gebruikt of – en dat nog in meerderheid – omvangrijke installaties vol relais. Vanwege de relatie f beperkte toepassing zijn de computers ter beveiliging van het spoor duur.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels