nieuws

Granieten brug met grote overspanning

bouwbreed

Met voorspankabels tegen de onderkant van het dek realiseert de firma Kusser bruggen van graniet met flinke overspanningen.

Voorspankabels tegen onderkant dek

H et natuursteenbedrijf uit het Beierse Aicha heeft de laatste jaren tientallen fiets- en voetgangersbruggen uitgevoerd in voorgespannen graniet. De grootste daarvan in het plaatsje Gevelsberg heeft een vrije overspanning van 19,40 meter. Het 45 centimeter dikke dek is samengesteld uit meerdere korte secties die met de voorspanning bij elkaar worden gehouden. Alles is in de fabriek van Kusser in Aicha gemonteerd en onderworpen aan een praktijkproef. Vervolgens is het met een dieplader naar zijn bestemming gereden en op zijn plek gelegd.

De voorspanning is aangebracht in sleuven aan de onderkant van het dek. De strengen zijn ondergebracht in dubbele kunststof kanalen die met vet zijn afgeperst. Omdat het graniet, veel dichter van structuur is dan beton en geen kruip vertoont tijdens het gebruik, bestaat volgens Gert Fraunberger van het bedrijf geen gevaar dat er scheurtjes ontstaan waardoor vocht en zout bij de voorspan-strengen zou kunnen komen.

Het natuursteenbedrijf toont een brugsectie in het grote beurscomplex in München waar deze week vakbeurs BAU plaatsvindt. In de hal waar alle natuursteenbedrijven om aandacht schreeuwen van de beursbezoekers, is Kusser de enige die het natuursteen extra constructieve eigenschappen meegeeft door voorspanning aan te brengen. Dat gaat niet altijd om 20 meter lange bruggen. In de stand is bijvoorbeeld een granieten trap te zien waarvan de treden, da nkzij een voorspanstreng extra slank zijn uitgevoerd.

Voorspanning

M et de slanke trap is het denken over voorspanning in graniet begonnen, legt Fraunberger uit. Vandaaruit zijn de bruggen ontwikkeld. Eerst bescheiden parkbruggetjes een overspanning van een paar meter, maar gaandeweg werden die steeds groter. Bij de eerste bruggen werd nog een staalplaat onder voorspanning verlijmd tegen de onderkant van de plaat natuursteen. Ook werd geëxperimenteerd met het juist onder druk zetten van het natuursteen en dat vervolgens verlijmen op een spanningsloze plaat. Uiteindelijk bleek de techniek met de voorspankanalen zoals die veel in betonbouw worden gebruikt het best te werken.

Met zijn partners is Kusser ook een tijdje bezig geweest om nog een stap verder te gaan en ook verkeersbruggen te gaan bouwen uit dragend natuursteen. De certificering was veel lastiger, dan van voetgangersbruggen, maar volgens Fraunberger zeker niet onmogelijk.

Gaandeweg het ontwikkeltraject bleken landschapsarchitecten en stedenbouwers nauwelijks de meerwaarde van een dragende gr anieten verkeersbrug te zien. Meestal moest het dek vanwege verkeerstechnische voorschriften toch afgewerkt worden met een asfaltlaag, waardoor veel van het effect volgens Fraunberger teniet werd gedaan. De ontwikkeling van granieten verkeersbruggen kwam daarmee tot een eind.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels