nieuws

De cost en de baet

bouwbreed

Elke rechtgeaarde koopman weet dat je een spiering moet uitgooien om een kabeljauw te vangen. Op de als immer geanimeerde nieuwjaarsbijeenkomst van Groningen Seaports met de traditionele wervelende Harm Post Show ontrolde zich de aloude wijsheid weer eens in volle omvang. De haven is de afgelopen jaren volop blijven investeren in infrastructuur en zal dat […]

Elke rechtgeaarde koopman weet dat je een spiering moet uitgooien om een kabeljauw te vangen. Op de als immer geanimeerde nieuwjaarsbijeenkomst van Groningen Seaports met de traditionele wervelende Harm Post Show ontrolde zich de aloude wijsheid weer eens in volle omvang.

De haven is de afgelopen jaren volop blijven investeren in infrastructuur en zal dat ook de komende jaren blijven doen. De beloning is niet uitgebleven. Bedrijfsvestigingen alom. De titel ‘het stopcontact van Nederland’ en als het aan Harm Post ligt ook de titel ‘offshore windenergie port’ zijn de noordelijke haven ten deel gevallen. Zoals bekend is Duitsland volop bezig met offshore windparken. De Duitsers hebben ontdekt dat Eemshaven een prima uitvalsbasis is.

Nog een cijfer: terwijl andere havens in de Hamburg-Le Havre range magere cijfers laten zien, is in Groningen de overslag met 8,1 procent gestegen naar 8,7 miljoen ton. Een groei naar minstens 14 miljoen ton in enkele jaren behoort tot de mogelijkheden. Een nieuwe haven komt er dan ook alweer aan.

Het mooie is dat Harm er ook nog in slaagt om dit alles tot stand te brengen in goede harmonie met de natuur- en milieuorganisaties. Voorwaar geen geringe prestatie in een zo kwetsbaar gebied als de Waddenzee en het Eems-Dollard estuarium.

Wat een verademing is dit in vergelijking met de boekhoudersmentaliteit van de raad van bestuur de BV Nederland. Cost cutting is daar de strategie, die overigens niets met verlagen met kosten te maken heeft, maar alleen met het verhogen van de lasten voor de burgers. Intussen glijden de investeringen in bouwwerken af naar een bedenkelijk laag niveau ten nadele van de bouw. Dom natuurlijk, want als er één sector is die direct kan bijdragen aan economische groei, is het de bouw wel.

Wellicht is het een goed idee om het kabinet eens een week stage te laten lopen bij Groningen Seaports. Dan kan het leren dat investeren net zo hard nodig is als de overheidsfinanciën op orde brengen. Om Balkenende te citeren: de VOC-mentaliteit waarin ‘de cost voor de baet uytgaet’, moet terugkomen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels