nieuws

‘Ik heb vaak het idee dat aanbesteding schijnproces is’

bouwbreed Premium

‘Ik heb vaak het idee dat aanbesteding schijnproces is’

Middenin de crisis verandert Over Morgen zijn naam. Maar hoe modern het adviesbureau ook is, het adagium gaat al eeuwen mee. Geld verdienen om te kunnen investeren in nieuwe dingen. En aarzelen is er niet bij.

Het is een soort A-team van de ruimtelijke ontwikkeling. Over Morgen. De nieuwe naam is vorig jaar op een schrikkeldag gelanceerd. “Letterlijk werden we daarover gebeld. Verander je nu de naam? Midden in de crisis? Juist nu”, reageert directeur Kathleen Wellink.

Betrek burgers bij bouwplannen. Zij hebben vaak de beste ideeën. Zo denkt Over Morgen. Een a-typisch adviesbureau dat zijn naam midden in de crisis verandert. Het is al beklonken voor Wellink in 2012 aantreedt als directeur. “In het begin maakte men grapjes over de naam. ‘Wanneer krijg ik de offerte? Over Morgen zeker’. Ik kon daar wel om lachen.”

Van buiten zie je niet dat dit een eigenwijs bedrijf is, gevestigd in Ede. Binnen merk je het aan alles. Open ruimte, jonge mensen, huiskamerzithoekjes, een basketbal in de vergaderzaal. “Soms organiseren we een klantcafé. Dan maken we hier een barretje, zetten daar een paar stoelen en een beamer neer en dan gaan we met de klant in gesprek”, vertelt timmermansdochter Wellink gedreven.

Eerder leidde Wellink afdelingen in de farmacie- en televisiewereld. Ze komt uit de Achterhoek maar vertrekt al op jonge leeftijd naar Amsterdam. Haar vader is timmerman, haar broer wordt het eveneens. Wellink vindt een ander pad. “Ik ben het zwarte schaap van de familie. Ik ging als enige studeren. Communicatie.”

Iedere medewerker van Over Morgen heeft zijn eigen specifieke talent. Kennis die er niet is, wordt snel eigen gemaakt. Geld verdienen om te kunnen investeren in nieuwe dingen, is het motto. De ‘tickets to ride’ zijn de normale klusjes. Met de vier speerpunten, de ‘tickets to heaven’ – burgerparticipatie, consumentgericht ontwikkelen, duurzaamheid en nieuwe verdienmodellen – wil het bedrijf zich onderscheiden.

“We pitchen op onze tickets to heaven. Zo hebben we onlangs een burgermeesteracademie opgericht, waar we ambtenaren leren hoe ze burgers moeten betrekken bij plannen. Maar we investeren ook in nieuwe producten. Met de gemeente Oud-Beijerland zetten we een structuurvisie in 3D. Dat hebben we nog nooit gedaan. Daarom delen we de risico’s.”

De concurrentie is groot. Adviesland barst van de zzp’ers, maar is ook een markt van gevestigde adviesbureaus zoals Twynstra Gudde en AT Osborne. Toch blijft Over Morgen groeien. “Door mooie opdrachten, pr en marketing. Door te bloggen. We proberen op te vallen. Dat men zegt: hé, daar heb je die jongens van Over Morgen weer.”

Met dertig medewerkers zet het bedrijf jaarlijks ruim 4 miljoen euro om. Jammer van het tarievenoorlogje: “We hebben net een mooie klus voor gebiedsontwikkeling in Delft binnengehaald. Een van onze medewerkers is gekozen uit 150 cv’s. Ik weet gewoon dat hij goed is, maar dan gaat het in de gesprekken toch weer over een tientje minder per uur.”

Wellink is te ongeduldig om politicus te zijn. Ze aarzelt weinig, ze gaat ergens voor of niet. “Gisterochtend kwam er een opdracht op de markt: Energiesprong zoekt marktontwikkelaars voor het verduurzamen van wijken in de grote stad. We beginnen dan direct met elkaar te sparren. Wie heeft de connecties? Dennis, is dit iets voor jou? Jij zit veel in de corporaties. Binnen een kwartier besloten we er voor te gaan. Bij andere bedrijven zie je veel zekerheidszoekers. Die denken eerst een week na over eventuele risico’s. Ik durf op 80 procent te beslissen.”

Of het nu gaat om elektrisch rijden in Den Haag, over het verbouwen van koelhuizen of over het herontwikkelen van oude wijken, Over Morgen gaat er op af. Opdrachten worden binnengehaald via goede netwerken en tevreden klanten. In aanbesteden gelooft Wellink niet zo. “Het is altijd een heel proces dat je optuigt. Nu met die Icedome ook weer. Jongens, jongens. Kom gewoon met een goed plan. Vaak heb ik ook het gevoel dat een aanbesteding als middel wordt ingezet, maar dat het dan onderhands geregeld wordt. Ja, als schijnproces.”

Dan Den Haag. Moet het kabinet investeren of bezuinigen? “Bezuinig creatief, zou ik zeggen. En overdenk de dingen beter. Nu het slecht gaat met de bouw zeggen ze: koop een woning, dan gaat de economie weer draaien. Dat vind ik te beperkt. Laat dingen ontstaan.”

Ze heeft vertrouwen in het kabinet, maar een regering met iets meer oude rotten had ze wel prettig gevonden. “Ik denk overigens dat Rutte reteslim is en het haarfijn ziet. Hij wil ook vast investeren. Maar hij heeft gewoon te maken met Europa en zit gevangen in politieke processen. Ja, dat is altijd al zo geweest.”

Bij Over Morgen ontstaan de dingen van onderaf. Bezuinigen op benzine bijvoorbeeld: “Wij rijden gemiddeld één op twaalf. Dat kan veel zuiniger. Daarom zijn we begonnen met een cursus.”

Reageer op dit artikel