nieuws

‘Vraag naar tijdelijke woningen stijgt’

bouwbreed Premium

Woningbouw. Voor de leverancier van tenten en semipermanente accommodaties Neptunus is het een nieuwe markt. Directeur Dorrie Eilers ziet echter volop kansen. “Zit het mee, dan leveren we nog dit jaar de eerste modulaire woningen op.”

“Wij zijn een familiebedrijf. Als we vandaag beslissen dat we linksaf gaan, dan doen we dat morgen.” Algemeen directeur Dorrie Eilers is samen met haar broer en zus eigenaar van het bedrijf dat haar opa in 1937 oprichtte. “Hij is begonnen met de verhuur van tenten voor buurt- en schutterijfeesten”, vertelt Eilers met een zelfverzekerde Limburgse tongval. Vandaag de dag is Neptunus een toonaangevend bedrijf op het gebied van tijdelijke en semipermanente huisvesting.

Tenten en demontabele hallen voor grote evenementen en tijdelijke huisvesting, bijvoorbeeld voor een supermarkt of sporthal, zijn het specialisme van Neptunus. Eilers: “Wij verhuren tijdelijke huisvesting die oogt als permanent en volledig voldoet aan het Bouwbesluit. De semipermanente gebouwen zetten we meestal voor zo’n vijf jaar neer. Maar ze kunnen makkelijk twintig jaar blijven staan.”

Om tijdelijke woningen te kunnen leveren heeft Neptunus het eigen bouwsysteem aangepast. “Wij kunnen heel goed grote overspanningen maken. Maar de kleine overspanningen die nodig zijn voor een woning, daar hebben wij minder ervaring mee. Voor de modulaire woningen hebben wij daarom een nieuw concept ontwikkeld.”

Innovatie

Eilers’ broer en vader hebben de productinnovatie ontwikkeld die nodig is om de stap te maken van hal naar woning. “Zij zijn de Willie Wortels van ons bedrijf.”

De woningen worden in een eigen fabriek in het Poolse Wroclaw gemaakt. “Daar kunnen we het hele ontwikkelproces, van engineering tot productie, binnenshuis uitvoeren. Vraagt een klant om een nieuw concept, dan kunnen we dat snel bedenken en uitvoeren.”

Neptunus innoveert niet alleen op verzoek van de opdrachtgever. Het bedrijf steekt zelf jaarlijks zo’n 4 miljoen euro, meer dan 10 procent van de omzet, in research en development.

Voor de tijdelijke woningen heeft Neptunus inmiddels de eerste opdracht binnen. Voor Wonen Limburg zullen twintig volledig recyclebare woningen worden gebouwd. Eilers verwacht op termijn nog meer orders. “Er is bij gemeenten en woningcorporaties veel belangstelling voor het concept. De behoefte aan tijdelijke woningen voor specifieke groepen mensen neemt toe. Denk maar aan arbeidsmigranten uit Polen, moeders met kinderen die na een echtscheiding op straat komen te staan en studenten.”

Groei

In Nederland rekent Neptunus met de modulaire woningen en het vaste aanbod van semipermanente huisvesting en tenten op een omzetgroei van zo’n 2 tot 3 procent. “Daar zou ik al heel ‘happy’ mee zijn.” Voor het buitenland, waar Neptunus met name inzet op het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, liggen de ambities hoger.

“In Northampton hebben we pas een kantoor en logistiek centrum geopend”, vertelt Eilers trots. De nieuwe huisvesting zal de komende jaren de groeiambitie voor de Britse markt van zo’n 10 tot 20 procent faciliteren. Duitsland, waar Neptunus een vestiging in Düsseldorf heeft, moet zo’n 10 procent groei opleveren.

De groeistrategie, zo laat Eilers weten, richt zich met name op de markt voor semipermanente huisvesting. “Van onze omzet komt nu nog 70 procent uit de verhuur van tenten en 30 procent uit semipermanent. Over een jaar of vijf zou dat ‘fifty-fifty’ moeten zijn.”

Reageer op dit artikel