nieuws

Viaduct Groenedijk gebouwd met prefab pijlers en I-liggers

bouwbreed Premium

Een kunstwerk funderen op prefab heipalen is niet ongebruikelijk, maar viaduct Groenedijk over de A15 ten zuiden van Rotterdam is helemaal van prefab elementen, geleverd door Haitsma Beton uit Kootstertille.

Volgens opdrachtgever Rijkswaterstaat heeft aannemerscombinatie A-Lanes A15 (Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton) in negen weken tijd het bestaande viaduct gesloopt en het nieuwe gebouwd. Dat was mede mogelijk dankzij de inspanningen van onderaannemer Haitsma Beton, die de heipalen leverde en prefab pijlers en I-liggers monteerde. “Veel mensen denken dat pijlers te zwaar zijn om te prefabriceren, maar het kan wel”, aldus Karel Bus, accountmanager bij Haitsma Beton. “Ze zijn plat op de vrachtwagen vervoerd en ter plekke overeind getild. Maar het meest bijzondere zijn onze (voor het eerst toegepaste) voorgespannen betonnen HIP (Haitsma I-profiel)-liggers. Ze hebben een inkassing waar beugelwapening uit steekt en worden in het werk met een natte knoop aan elkaar gekoppeld, met een voeg van zo’n twee centimeter.”

Het nieuwe viaduct Groenedijk heeft vier overspanningen, twee van 8 en twee van 45 meter. Bij die van 8 meter waaieren de I-liggers enigszins uit, ten behoeve van invoegstroken. Dat kan makkelijk met HIP-liggers, door de voegen taps toe te laten lopen. Dwars naspannen van de liggers is niet nodig. Volgens Bus zijn de I-liggers gekozen als alternatief voor kokerliggers. “De liggers zijn deels per as, deels over water getransporteerd”, meldt hij. “De voordelen van prefab bouwen zijn de korte bouwtijd, beperkte risico’s, geringe verkeersoverlast en lage kosten.”

Reageer op dit artikel