nieuws

Strukton: order van 1 miljard

bouwbreed Premium

De Utrechtse bouwer Strukton werkt voor bijna een miljard euro mee om de Saoedische stad Riyadh aan een stelsel van onbemande metrotreinen te helpen. De eerste contacten werden enkele jaren geleden gelegd bij de presentatie van het spectaculaire plan Amfora om Amsterdam via tunnels onder haar grachten te ontsluiten.

Over vijf jaar wil Riyadh kunnen beschikken over een metronetwerk met een lengte van 176 kilometer. Onderdeel van het project is de bouw van 87 stations. Naar schatting zullen 15.000 mensen aan de realisatie van het metrosysteem meewerken. Het werk is gegund aan drie consortia. De groep waartoe Strukton behoort haalde voor een bedrag van 6 miljard euro de aanleg van drie van de zes lijnen binnen. Het consortium wordt geleid door de Spaanse bouwer FCC. Eveneens van de partij zijn Freyssinett (uit Saoedi-Arabië), Alstom en Setec (beide Frankrijk), Samsung (Zuid-Korea) en Typsa (Spanje). Andere winnende consortia zijn Siemens/Bechel/Aecom en Amsaldo/Bombardier. Op het megawerk werd door 34 consortia ingeschreven.

Riyadh heeft een snel groeiende bevolking van momenteel 5,7 miljoen burgers. Het aantal inwoners zal in 2030 toegenomen zijn tot 8,3 miljoen. Het openbaar vervoer is in de miljoenenstad slecht ontwikkeld. Slechts in 2 procent van de gevallen wordt gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.

Strukton concentreert zijn activiteiten sterk in Nederland. Voor de civiele tak van het bedrijf ligt ruimte om 20 procent van de omzet uit het buitenland te halen. Directeur Jos Hegeman: “We zijn zowel ervaren in tunnels, civiele bouw als op het terrein van de railsystemen. Geweldig dat de stad Riyadh ons geselecteerd heeft om te helpen.”

Strukton zal in Riyadh vooral lokale medewerkers inzetten. Het aantal Nederlanders dat naar het werk afreist, zal beperkt blijven tot hooguit 150.

Wel bestaan ideeën om zusterbedrijf Oranjewoud bij het project te betrekken. Het consortium van Strukton is verantwoordelijk voor de aanleg van 64,6 kilometer spoor, waarvan 29,8 kilometer over een viaduct en 26,6 kilometer in tunnels. Chris Raaymakers legde bij Amfora de eerste contacten met de Saoedi’s.

Reageer op dit artikel