nieuws

Kijken achter alle deuren en hekken

bouwbreed Premium

Behalve het economisch tij lijken ook de weersverwachtingen niet mee te zitten op de achtste Dag van de Bouw.

Het bouwdoek dat minister Blok met een kraan moet optillen als openingshandeling van de dag, breekt als een luciferhoutje in tweeën door de stevige wind op de Rijnsburgse bouwplaats. De wind bleef de rest van de dag fors, maar het droge en soms zelfs zonnige weer lokt toch nog 125.000 belangstellenden naar meer dan 230 bouwprojecten, variërend van woonwijken, scholen en stations tot tunnels, wegen, sluizen en vaarwegen.

Nadat de politiek en het gevolg de bouwplaats heeft verlaten, loopt de keet bij woningbouwproject De Bloem al snel vol met belangstellenden. Veel bekende gezichten, constateren de makelaars van ontwikkelaar De Raad. “Het zijn natuurlijk veel mensen die al een huis in dit project hebben gekocht, maar ook veel mensen die iemand kennen die hier gaat wonen. Rijnsburg is een hechte gemeenschap. Mond-tot-mondreclame is heel belangrijk hier.”

Op sommige bouwplaatsen wordt flink uitgepakt en krijgen bezoekers een kijkje in bouwwerken die normaal gesproken gesloten blijven. Zo is de A2-dubbeldekstunnel in Maastricht geopend, en de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Samen met de Zuid-Willemsvaart in Rosmalen vormen ze volgens Bouwend Nederland de top drie van drukst bezochte bouwprojecten.

Ook bij de bouw van de Tweede Julianasluis in Gouda is veel belangstelling. Bezoekers kunnen afdalen in de diepe bouwput van het sluishoofd, in de wetenschap dat slechts één damwand een 4 meter hoge watermassa tegenhoudt. Jos den Hollander geeft rondleidingen namens bouwer Van Hattum en Blankevoort. “Het is erg leuk om te zien dat mensen zo veel belangstelling hebben voor dit werk. De samenstelling van de bezoekers is heel verschillend, van mensen die hier twee keer per dag langsrijden voor hun werk tot omwonenden of echte kenners van sluizen.”

De bouwer heeft niet alleen even de hekken opengezet; om de bezoekers en het drukke verkeer elkaar niet in de weg te laten zitten, worden de verkeersstromen door zeker vijftien verkeersregelaars uit elkaar gehouden. Daarnaast is er een expositie van het project en kunnen kinderen plaatsnemen in een graafmachine om zelf aan het werk te gaan. Den Hollander: “Het is fantastisch dat ook de onderaannemers in dit project allemaal deelnemen en er mensen en materieel voor inz etten. Zo maak je er iets moois van.”n

Reageer op dit artikel